BRATISLAVA . Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) evidujú historicky najnižší počet prechodných obmedzení traťovej rýchlosti za posledných desať rokov.
Počet obmedzení, ktoré je nutné zavádzať z dôvodu nedostatkov na zariadeniach železničnej infraštruktúry, klesol ku koncu uplynulého týždňa na 39 s celkovou dĺžkou približne 19 kilometrov. Ešte koncom roka 2023 evidovali železnice 81 obmedzení na trase viac ako 53 kilometrov. Informovala o tom hovorkyňa ŽSR Petra Lániková.
Podľa ŽSR ide o výsledok novej koncepcie údržby a opráv železničnej infraštruktúry, ktorú železnice zaviedli v roku 2024. Generálny riaditeľ spoločnosti Ivan Bednárik uviedol, že tak nízky počet pomalých jázd sa v histórii podniku ešte nedosiahol.
„Vďaka patrí aj ministerstvu dopravy, keďže bez navýšenia zdrojov na údržbu by nám elán a šikovné ruky našich zamestnancov nestačili,“ doplnil.
Počet počet prechodných obmedzení traťovej rýchlosti v minulosti zvyšovali dlhodobo neriešené problémy, predovšetkým v oblasti financovania železničnej infraštruktúry.
Dôsledkom bola obmedzená preventívna údržba a starnutie infraštruktúry. Klesal aj počet odborných pracovníkov. Nová stratégia zahŕňa odloženú údržbu, brúsenie koľajníc a výhybiek, riešenie havarijných stavov či efektívne využívanie záloh strategického materiálu.
Pokles obmedzení sa prejavuje najmä na hlavných tratiach. Na koridorovej trati Bratislava – Košice zostáva jedno POTR, ktoré má byť odstránené do konca augusta. Na trati Bratislava – Štúrovo sú dve obmedzenia v úseku mosta cez Váh pri Trnovci nad Váhom, kde prebieha sanácia mostných pilierov. ŽSR plánujú v postupnom znižovaní deficitu opráv pokračovať s cieľom zlepšiť bezpečnosť a plynulosť železničnej dopravy a spoľahlivosť grafikonu vlakov.