Najväčšiu stavebnú firmu na Slovensku Doprastav kupuje spoločnosť Talentis International Infrastructure Investments Operations, ktorá patrí pod maďarský holdingový gigant Mészáros Csoport.
Konečným užívateľom výhod v Doprastave je podľa registra partnerov verejného sektora Dušan Mráz.
Maďarskému investorovi predáva 90-percentný podiel, zvyšných desať percent si ponecháva. Transakcia by mala byť uzavretá v októbri po schválení regulačnými úradmi Slovenska a Maďarska.
Talentis vstup do Doprastavu oficiálne vysvetľuje tým, že sa mu otvoria „nové príležitosti v stavebnom priemysle a ďalej sa posilní pozícia skupiny v regióne strednej a východnej Európy“.
Za holdingom stojí najbohatší maďarský oligarcha Lőrinc Mészáros, ktorý patrí medzi najbližších priateľov premiéra Viktora Orbána. Jeho rozprávkové bohatstvo úzko súvisí s väzbami na vládnucu stranu Fidesz.
Tradičný diaľničný dodávateľ
Predaj Doprastavu nie je prekvapivý, Mráz už v roku 2022 v rozhovore pre Hospodárske noviny tvrdil, že o firmu sa zaujímajú potenciálni investori.
Doprastav v minulosti čelil dlhom v desiatkach miliónov eur, keď sa popálil na poľskom trhu a nerealizovaných diaľničných projektoch na Slovensku.
V ostatných rokoch finančne ožil, vlani pri tržbách 217 miliónov eur dosiahol osemmiliónový zisk po zdanení.
V súčasnosti stavia najdlhší viadukt na Slovensku na úseku rýchlostnej cesty R2 Kriváň – Mýtna, v združení s Metrostavom buduje rýchlostnú cestu R1 z Banskej Bystrice do Slovenskej Ľupče a je tiež súčasťou dodávateľského konzorcia na úseku diaľnice D1 Turany – Hubová.
Pod palcom má diaľnice aj železnice
To, že Doprastav nakoniec prevezme investor z Maďarska, nemusí primárne súvisieť s politickým zbližovaním garnitúry Roberta Fica (Smer) s Orbánom.
Doprastav sa na prvý pohľad naozaj hodí do širokého portfólia Mészárosovho holdingu.
Mészáros Csoport zastrešuje dvadsiatku z rôznych sektorov. Okrem stavebníctva, ktoré je jeho hlavným pilierom a v ktorom pôsobí šesť jeho podnikov, je aktívny v energetike, financiách, hotelierstve a poľnohospodárstve.
Mészárosove firmy stavajú rezidenčné aj administratívne budovy, štadióny, podieľajú sa na rekonštrukciách hradov. Doprastav by mohol svojím zameraním vhodne dopĺňať dve firmy z portfólia, ktoré sú naviazané na biznis na železniciach a pri výstavbe diaľnic.
Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő od roku 2022 zodpovedá za prevádzku, údržbu a rozvoj 1237 kilometrov existujúcich maďarských rýchlostných ciest na najbližších tridsať rokov.
V rámci zmluvy s maďarskou vládou sa zaviazala v nasledujúcich desiatich rokoch vybudovať 279 kilometrov nových autostrád.
Vstupom do Doprastavu môže maďarský holding rozšíriť pokrytie diaľničného biznisu o slovenský a čiastočne český trh, kde Doprastav získal niekoľko zaujímavých zákaziek.
Druhou firmou, ktorá má biznisový model blízky Doprastavu, je V-Híd Zrt. V Maďarsku má dominantné postavenie pri výstavbe železničných projektov. Jej biznis je napojený na štátny rozpočet a európske fondy. Všetky väčšie železničné projekty smerujú do rúk tejto firmy.