SME

Výstavba nabíjačiek napreduje, chýba podpora elektromobilov

Počet registrácií elektromobilov na Slovensku je ale stále veľmi nízky.

(Zdroj: SITA)

BRATISLAVA. Na Slovensku mali vodiči ku koncu prvého polroka k dispozícii 2818 verejných nabíjacích bodov pre elektromobily v 1117 lokalitách a k rovnakému dátumu jazdilo po slovenských cestách 20.265 batériových vozidiel.

V pomere počtu nabíjačiek k počtu elektromobilov tak Slovensko patrí k lepším krajinám, ale je to najmä vďaka nízkemu počtu elektromobilov na cestách, spresnila Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA). Podľa odborníkov nákupu elektromobilov na Slovensku chýba väčšia podpora.

SkryťVypnúť reklamu

Málo elektromobilov a relatívne veľa nabíjačiek síce majiteľom áut vyhovuje, iné je to ale u prevádzkovateľov týchto zariadení. „Pre porovnanie, v Nórsku, ktoré je napriek studenému podnebiu a zložitej topografii európskym lídrom v oblasti elektromobility, pripadá na jeden nabíjací bod až 25 vozidiel,“ uviedol riaditeľ SEVA Patrik Križanský.

Problém je podľa neho využitie (utilizácia) nabíjacej stanice - teda percentuálny podiel času, počas ktorého je aktívne využívaná na nabíjanie vzhľadom na celkovú dostupnosť jej kapacity.

V západnej Európe je utilizácia násobne vyššia ako na Slovensku, pričom ešte aj v susednom Poľsku je využitie dvojnásobné. To môže podľa Križanského viesť k rušeniu niektorých menej využitých nabíjačiek.

Ich majitelia totiž musia platiť okrem iného aj za rezervovanú kapacitu v sieti a bez dostatočného využitia zariadenia sa prepadnú do straty. „Ak si niekto myslí, že budeme ďalej investovať do nabíjacej infraštruktúry bez rozvoja elektromobilov na cestách, je to veľmi naivné a toto aj treba opraviť,“ upozornil Križanský.

SkryťVypnúť reklamu

V nasledujúcich mesiacoch sa navyše budú stavať rádovo tisícky nových nabíjačiek. Prispejú k tomu nedávno ukončené výzvy Ministerstva hospodárstva SR pre obce a mestá a tiež pre firmy z Plánu obnovy a odolnosti SR v celkovej výške viac než 30 miliónov eur.

Najnižšia dotácia na jeden nabíjací bod je 4500 eur a na najvýkonnejšie nabíjačky s výkonom nad 50 kilowattov je to vyše 30.000 eur. SEVA odhaduje celkový počet takto podporených zariadení na viac ako 2000.

Ďalšiu výzvu na podporu výstavby nabíjačiek, v tomto prípade 35 nabíjacích parkov s ultrarýchlymi nabíjacími stanicami s 251 nabíjacími bodmi, vyhlásila v máji štátna spoločnosť MH Invest.

Tie by mali vzniknúť v lokalitách vybraných pozdĺž diaľnic a rýchlostných ciest v rámci transeurópskej dopravnej siete TEN-T. MH Invest pre TASR potvrdil záujem o vybudovanie nových nabíjačiek, no ktoré spoločnosti uspeli, zatiaľ nespresnil.

SkryťVypnúť reklamu

V polovici augusta tiež informoval o dokončení výstavby 89 nabíjacích bodov v 20 lokalitách na Slovensku jeden z najväčších poskytovateľov služieb nabíjania, spoločnosť GreenWay.

Prvé lokality, napríklad v Čaradiciach, Zvolene alebo vo Veľkom Šariši, sú už spustené a ďalšie uvedú do prevádzky postupne do konca tohto roka.

Počet registrácií elektromobilov na Slovensku je ale stále veľmi nízky. V júli napríklad pribudlo iba 369 nových osobných elektromobilov, čo je len 4,4 % z celkového počtu registrácií.

SEVA zároveň pripomenula, že sa postupne rozvíja aj sekundárny trh s elektromobilmi.

„Viac ako polovica elektrických áut, ktoré pribudli na slovenských cestách v prvej polovici roka, neboli zakúpené na Slovensku. Je to dôkaz o rastúcej popularite elektromobility a zmenách v preferenciách vodičov, ktorí si musia hľadať spôsoby, ako získať dostupný elektromobil napriek chýbajúcej podpore zo strany štátu,“ uviedol analytik asociácie Martin Jelenek.

SkryťVypnúť reklamu

Križanský priblížil, že Slovensko oproti iným štátom nevyužíva na podporu nákupu elektromobilov európske peniaze.

Hoci plán obnovy už nie možné dodatočne využiť, prichádza podľa neho do úvahy modernizačný fond, ale aj plánovaný sociálno-klimatický fond. „Chápem, že štátny rozpočet nemá peniaze, ale bavme sa teda o pozitívnej motivácii napríklad cez tie dotácie z európskych peňazí,“ dodal.

Elektromobily

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  2. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  4. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  5. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  6. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl
  7. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  8. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  1. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  2. Hudba, smiech a festival plný vody: Liptov čaká rozlúčka s letom
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  4. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  5. Nový článokSpolupráca v oblasti lesnej pedagogiky v Bojniciach
  6. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba
  7. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti
  8. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  1. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl 12 118
  2. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 7 740
  3. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 4 617
  4. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava! 3 076
  5. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 2 935
  6. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba 2 673
  7. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom 2 599
  8. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti 2 573
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Študenti sedia na schodoch pred knižnicou Low Memorial Library v areáli Kolumbijskej univerzity v New Yorku.

Deficit verejných financií USA sa zníži.


TASR 1

Počet registrácií elektromobilov na Slovensku je ale stále veľmi nízky.


TASR
Ilustračné foto

Analýza nezahŕňala náklady na batožinu.


TASR 2
Ilustračné foto

Sedem percent volí chôdzu.


TASR 2
  1. Jozef Mačo: Nelegálne skládky odpadu pri osadách nemajú odstraňovať obce. Nie že nemajú, nesmú.
  2. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  3. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  4. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  5. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  6. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  7. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  8. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  1. Martin Fronk: Objavil som kúpalisko za 2 eurá 84 734
  2. Monika Albertiová: Balím kufre! Tu sa nedá žiť a minimálna mzda? Na smiech! 19 511
  3. Martin Kresák: Minimálna mzda 915 €: v Bratislave pohoda, v Gelnici pohroma 19 199
  4. Radoslav Záhumenský: Skrytý hrad na Slovensku, ktorý väčšina ľudí nikdy nenavštívi 15 977
  5. Michael Achberger: Supermarketové pasce: 10 "fitness" výrobkov, po ktorých priberáte 10 020
  6. Radko Mačuha: Slovenská kultúra musí byť proruská a žiadna iná. 9 923
  7. Juraj Kumičák: Najväčšia tanková bitka v dejinách 7 883
  8. Rudolfa Vallová: Minister Huliak urobil krok do neznáma a pristál na zemi 6 358
  1. Radko Mačuha: Sťahovanie kostola pod dúhovou vlajkou.
  2. Marcel Rebro: Slovenská veda: halušky s bryndzou, ortéza a analýza DNA
  3. Marcel Rebro: Máša, melón a plyšová opica
  4. Radko Mačuha: Ďalšia Britská stopa. V srdci Slovenska.
  5. Igor Pogány: Ako prinútiť AI, aby vám našla nový koníček
  6. Marcel Rebro: Oči detí, ktorým Putin ukradol detstvo
  7. Radko Mačuha: Dnes je deň, keď nám Rusi zakázali ísť čínskou cestou.
  8. Marcel Rebro: Od „dočasného pobytu“ k denacifikácii: dejiny sa opakujú
SkryťZatvoriť reklamu