Konsolidácia sa nemá dotknúť druhého piliera. Aspoň to tvrdí minister práce Erik Tomáš. Nebudú sa podľa neho znižovať príspevky do druhého piliera zo súčasných štyroch percent a nebude sa ani otvárať, aby z neho mohli sporitelia vystúpiť.
Tomáš však nepopiera zmeny v druhom pilieri v budúcnosti. Argumentuje tým, že nie je nastavený ideálne. Ak by k tomu došlo, išlo by už o 55. zásah do druhého piliera od jeho vzniku v roku 2005.
Chce zriadiť oficiálnu pracovnú skupinu, v ktorej by mali byť zástupcovia vlády, opozície a dôchodkové správcovské spoločnosti (DSS). Pracovná skupina má podľa neho zlepšiť druhý pilier, ale nebude „pod časovým tlakom ani pod tlakom konsolidácie“.
Mala by do budúcnosti zodpovedať štyri sporné otázky, ktoré podľa neho opakovane zneisťujú sporiteľov.
Štyri otázniky
Prvou kľúčovou otázkou je ústavné zakotvenie minimálnej výšky odvodov do druhého piliera.
Krátko po voľbách v roku 2023 vláda Roberta Fica rozhodla o znížení odvodu do druhého piliera z 5,5 percenta na štyri percentá z hrubej mzdy. Pôvodne sa mal odvod postupne zvýšiť na šesť percent. Opozícia upozorňovala, že vláda pri pripravovanej konsolidácii znova siahne na výšku odvodov, čo koaličná strana Hlas popierala.
Erik Tomáš tvrdí, že ak sa opozícia a koalícia dohodnú na minimálnej súčasnej výške odvodov do druhého piliera, zmena sa dostane do ústavy a do budúcnosti sa o možnom znižovaní odvodov nebude špekulovať. Ústavná zmena by však budúcej vláde nebránila odvody znova zvyšovať.
Druhou témou, ktorá sa má v pracovnej skupine vyriešiť, je vstup do druhého piliera. Vláda Eduarda Hegera prijala novelu zákona o stavebnom dôchodkovom sporení, ktorá od mája 2023 vstúpila do účinnosti a zaviedla automatický vstup do druhého piliera pre ľudí do veku 40 rokov.
Keď vlani po roku Sociálna poisťovňa vyhodnotila efekt tejto zmeny, uviedla, že novela sa dotkla takmer 86-tisíc tzv. prvopoistencov. „Možnosť vybrať si svoju dôchodkovú správcovskú spoločnosť (DSS) využil približne každý piaty prvopoistenec, väčšina svoje rozhodnutie prenechala na Sociálnu poisťovňu,“ uviedla Sociálna poisťovňa.
Treťou témou je otvorenie druhého piliera pre sporiteľov, ktorým sa druhý pilier neoplatí. Prípadné otvorenie druhého piliera by bolo v poradí už piate od roku 2008. Minister práce spomenul aj iný mechanizmus, ako umožniť sporiteľom opustiť druhý pilier, s ktorým prišli DSS, ale návrh nekonkretizoval.
Sporné štatistiky
Hlavným argumentom ministra a premiéra sú štatistiky, podľa ktorých penzisti, ktorí poberajú dôchodok z prvého aj z druhého piliera, majú nižšiu penziu, ako keby zostali len v prvom pilieri.
Podľa Tomáša sa to týka 95 percent z 60-tisíc seniorov, ktorí už poberajú kombinovaný dôchodok a rozdiel v ich neprospech predstavuje 50 eur.
Tieto čísla nespochybňujú ani dôchodkové správcovské spoločnosti. Má to však háčik.
Väčšina sporiteľov po dosiahnutí dôchodkového veku reálne nečerpá úspory z druhého piliera postupne, teda formou takzvaného doživotného dôchodku, ktorý vstupuje do jeho štatistík. Sporitelia si ich radšej vyberú nárazovo alebo v splátkach, teda formou programového výberu, ktorý sa v ministrových štatistikách neuvádza.
Napríklad vlani programový výber využilo viac ako 14-tisíc dôchodcov, kým pre doživotný dôchodok sa rozhodlo ani nie tritisíc penzistov. DSS na doživotné dôchodky previedli 23 miliónov eur, ale cez programový výber vyplatili 229 miliónov eur, teda desaťnásobne viac.
Dôchodky v diaľniciach
Štvrtou otázkou, ktorú má pracovná skupina zodpovedať, je umožniť dôchodkovým správcovských spoločnostiam investovať do projektov na Slovensku, teda napríklad do diaľnic, nájomných bytov, energetických sietí či nemocníc. Túto zmenu v apríli pritom už schválil parlament a DSS sa môžu rozhodnúť do štátnych projektov investovať menšiu časť úspor sporiteľov.
Predseda Asociácie dôchodkových správcovských spoločností (ADSS) Miroslav Kotov povedal, že ministerstvo práce akceptovalo ich požiadavku, aby boli tieto investície dobrovoľné. V zákone bol určený spodný limit na tieto investície, ktorý je na úrovni nula percent a horný limit na úrovni päť percent.