Spoločnosť Klimak je nominovaná na ocenenie FéliX Business Award v kategórii Excelentný biznis príbeh roka.
Ľuboš Laboš začal podnikať ako živnostník spolu s otcom začiatkom 90. rokov. „Otec robil vzduchotechniku už počas socializmu aj na veľkých budovách, takže s touto technológiou som vyrastal. Po Nežnej revolúcii ma brával na montáže, takže som mal školu života v praxi,“ spomína zakladateľ nitrianskej spoločnosti Klimak.
V roku 1993 sa osamostatnil, zadovážil si fax a Škodu 1203, ktorá, mimochodom, stojí pred firmou dodnes. Jeho prvou veľkou zákazkou za 280-tisíc slovenských korún bola montáž vzduchotechniky pre vtedajší ústav respiračných chorôb vo Vysokých Tatrách.
„Klímy do rodinných domov sme spočiatku nerobili, lebo v tom čase stála jedna okolo 150-tisíc korún, čo bolo veľa peňazí,“ hovorí Laboš.
Vzduchotechniku si mohli dovoliť len banky či zahraničné spoločnosti. Ešte keď na konci 90. rokov robili vzduchotechniku pre predajňu Terranova v bratislavskom nákupnom centre Polus, brali to ako veľkú zákazku. Dnes robia miliónové projekty pre automobilku Tesla v Nemecku.
FéliX Business Award
je biznisová cena, ktorú vyhlasujú INDEX a Slovenská sporiteľňa v spolupráci s partnermi. Získať ju môžu inšpiratívne a spoločensky zodpovedné firmy za aktivity, ktoré prispievajú k prosperite a modernosti krajiny.
Vyhlasovatelia FéliX Business Award

Odborný partner 
Nechceli byť iba montážnikmi
„Kým mnohí živnostníci z 90. rokov ostali montážnikmi vzduchotechniky, my sme sa posunuli k podnikaniu vo väčšom s veľkými biznisovými partnermi,“ vysvetľuje výkonný riaditeľ Klimaku a Labošov bratranec Marek Vaško.
Jeho otec Štefan Vaško bol zakladateľ servisnej divízie Klimaku, venoval sa aj obchodným a rozvojovým aktivitám firmy. „Obe činnosti sa dobre dopĺňajú, čo otec rýchlo pochopil a nám to v začiatkoch pomohlo,“ dodáva Vaško.
Ako vraví, vzduchotechniku nestačí len namontovať, ale aj spustiť a nastaviť tak, aby fungovala optimálne pri istej teplote, vlhkosti a čistote vzduchu: „Produkty dokážeme vyrobiť, dodať, namontovať aj servisovať.“
Zhruba 95 percent tržieb Klimaku prinášajú biznisoví zákazníci. Klimatizácie do rodinných domov začali robiť iba pred siedmimi rokmi, a tento biznis s tisíckou inštalácií ročne generuje obrat okolo 2,5 až tri milióny eur.
Spolumajitelia firmy Klimak so Škodou 1203, s ktorou začínali podnikať. (zdroj: Lukáš Klčo)Vychovávajú si zamestnancov
Vaško sa do vedenia firmy dostal až v roku 2005, ale už ako 18-ročný v nej brigádoval. Po návrate zo štúdia v Austrálii sa začal ako 23-ročný venovať obchodu a hneď ako riaditeľ: „Bolo náročné získať si rešpekt u klientov, ktorí boli o generáciu starší.“
Doteraz spolumajitelia firmy dávajú šancu mladých ľuďom, priemerný vek obchodného zástupcu je 35 rokov.
„Chceme ľudí lákať priamo zo školy, dať im šancu, prax a už okolo tridsiatky môžu mať na starosti zákazku za päť miliónov eur. Ručia za jej výsledok, čím sa posúvajú vpred,“ vysvetľuje Vaško.
V súčasnosti má skupina Klimak takmer štyristo kmeňových zamestnancov. Jadro tímu tvoria ľudia na manažérskych, technických a inžinierskych pozíciách. Okrem toho majú 300 až 350 pravidelných externých montážnikov.
„Snažíme sa mať zamestnancov, ktorí tvoria pridanú hodnotu a sú ťažšie nahraditeľní,“ dodáva Vaško.
V Klimaku vnímajú problém s kvalifikovanou pracovnou silou. Vysokú školu v odbore vzduchotechnika dokončí ročne len okolo desať študentov a na trhu je o nich bitka.
„Bežne sa nám stáva, že montážnici nedokážu čítať technické výkresy,“ podotýka Vaško. Aj preto si z externých spolupracovníkov vytypujú takých, čo majú na viac ako len na montáž, a pošlú ich na chladiarenské skúšky.
Okrem toho si vychovávajú vlastný dorast na stredných školách a založili akadémiu, v rámci ktorej žiaci praxujú priamo vo firme.
Výroba firmy je v dedine Rumanová pri Nitre. (zdroj: Lukáš Klčo)














