Spoločnosť Datacomp je nominovaná na ocenenie FéliX Business Award v kategórii Biznis príbeh roka - Maloobchod.
Bratia Dominik, Martin a Jozef Hakulinovci zo Sniny študovali strojníctvo na Technickej univerzite v Košiciach. Keďže boli počítačoví nadšenci a okrem štúdia chceli aj niečo tvoriť, rozbehli „biznis“ z internátnej izby.
„Začali sme opravovať kopírky, ale od nich sme veľmi rýchlo prešli k skladaniu počítačov pre spolužiakov,“ spomína Martin Hakulin.
Po škole, na konci 90. rokov, si Dominik Hakulin založil živnosť a začal s bratmi Jozefom a Martinom seriózne podnikať. O pár rokov neskôr spoločne založili firmu, ktorá sa v súčasnosti volá Datacomp. Jej jadro dodnes tvorí okolo pätnásť ľudí, ktorí s nimi začínali ako študenti.
FéliX Business Award
je biznisová cena, ktorú vyhlasujú INDEX a Slovenská sporiteľňa v spolupráci s partnermi. Získať ju môžu inšpiratívne a spoločensky zodpovedné firmy za aktivity, ktoré prispievajú k prosperite a modernosti krajiny.
Vyhlasovatelia FéliX Business Award
Odborný partner
Vyrástli na predaji cédečok
K servisu kopírok Hakulinovci hneď na začiatku pridali predaj a opravu počítačov, ale už nie iba pre spolužiakov, ale aj pre ich rodičov, učiteľov a školy. V prvých rokoch však rástli najmä na biznise s CD nosičmi, ktoré sa na začiatku nového milénia vo veľkom používali na napaľovanie dát, fotiek, hudby či počítačových hier.
„Mali sme predajňu v centre Košíc. Často pred ňou stáli dlhé rady zákazníkov, taký veľký dopyt bol po cédečkách. Predávali sa ako teplé rožky,“ hovorí Martin Hakulin.
CD nosiče od dodávateľov vozili najprv starou Aviou, lebo na iné auto nemali peniaze. „Každý z firmy si musel urobiť vodičák na nákladné autá. Avia nám však vystačila rok a pol, a potom sme museli kúpiť ďalšie auto,“ dodáva Dominik Hakulin.
Mimochodom, spoločnú firmu, ktorú založili v roku 2002, najprv nazvali Datacom. Teda bez písmena p na konci. To pribudlo až o desať rokov neskôr. „Vtedy sme ešte neriešili web a online predaj, preto sme si ani neoverili, že doména s takým názvom už existuje,“ vysvetľuje Dominik Hakulin.
E-shop však rozbehli už dva roky po založení eseročky, hoci fyzický predaj počítačovej techniky v tom čase stále dominoval.
Predpovedajú, čo majú predávať
V spoločnej firme si bratia nastavili pravidlá a rozdelili kompetencie. Dominik je generálny riaditeľ, zodpovedá za financie, stratégiu firmy a vedecké projekty, Martin ako výkonný riaditeľ zastrešuje obchod. No a Jozef, ktorý vo firme pôsobil do roku 2014, mal na starosti dopravu a logistiku.
Firmu od začiatku zamerali na tri segmenty, a to obchod, servis a nové projekty. „Ostalo nám, aj zamestnancom nadšenie pre novú techniku a to nás posúva dopredu,“ dodáva Martin Hakulin.
V sortimente Datacompu tak postupne pribúdali ďalšie položky, ako biela technika, mobilné telefóny či robotické vysávače. Gro portfólia však stále tvorí počítačová technika.

Od konkurencie sa chce Datacomp odlíšiť tým, že používa analytické nástroje, ktoré spracúvajú dáta z jeho vlastnej aplikácie, kde má 60-tisíc produktov. „Je to trocha veda, aj alchýmia, ale darí sa nám predpovedať, aké produkty máme ponúkať zákazníkom. Rozhodujeme sa my na základe dát, nie podľa toho, čo nám hovorí výrobca,“ vysvetľuje Martin Hakulin.
O tom, že predpovedať trendy sa im aj darí, svedčí kontinuálny rast tržieb, ktoré v roku 2023 dosiahli 46,7 milióna eur. Vlani síce klesli na 34,7 milióna eur, avšak podľa Dominika Hakulina medzičasom rozbehli projekty, ktoré sa v tržbách prejavia v tomto roku. Tie zatiaľ medziročne narástli o 27 percent.