Rusko malo dlhé roky zavedené colné a iné bariéry na dovoz pohonných látok, ktoré mali ochrániť jeho domáci trh.
Teraz narýchlo mení colné zákony, aby mohlo vo veľkom dovážať benzín a naftu z Číny, Singapuru, Južnej Kórey a dokonca z Bieloruska.
Dôvodom je, že až 40 percent výrobných kapacít rafinérií v Rusku v súčasnosti nefunguje. Ide o dôsledok ukrajinských dronových útokov a problémov s opravami a údržbou, ktoré zapríčinili západné sankcie na technológie.
Problémy má aj s ťažbou
Ak budú sankcie pokračovať, dokážu podľa energetického experta Karla Hirmana (Demokrati) ochromiť celý ruský trh s pohonnými látkami. V minulosti sa to stalo v Iráne či vo Venezuele, čo sú rovnako ako Rusko krajiny bohaté na ropu. Už teraz sú v niektorých jeho regiónoch pohonné látky na prídel.
Rusko tak začína byť odkázané na dovoz produktov z ropy, ktorú samo vyťaží a vyvezie. „Import ropných produktov ho vyjde drahšie než je jeho príjem z exportu surovej ropy,“ dodáva Hirman.
Rusko má čoraz väčšie problémy aj s ťažbou ropy, ktorá vyžaduje moderné západné technológie na prevádzku existujúcich alebo otváranie nových vrtov. Ak sa už raz obmedzí ťažba, zvlášť na starších ložiskách, nebude podľa Hirmana možné produkciu z nich obnoviť na pôvodnú úroveň bez zariadení zo Západu.
Aj energetický analytik Radovan Potočár hovorí, že sankcie síce nenaplnili všetky optimistické očakávania, pretože sa ich Rusku darí obchádzať, ale problémy s ťažbou ropy naznačujú, že ruským firmám reálne komplikujú situáciu.
Sekundárne sankcie meškajú
Ďalšie problémy pre ropný priemysel, ktorý generuje rozhodujúcu časť príjmov ruského štátu, by mohli teoreticky priniesť sekundárne sankcie, respektíve clá uvalené na odberateľov jeho energonosičov.