Celkovo 34 percent gastroprevádzok na Slovensku zaznamenalo za posledných 12 mesiacov pokles návštevnosti. Viac zákazníkov zaznamenalo 18 percent reštaurácií a 38 percent sa ich počet nezmenil.
Vyplýva to z jesenného prieskumu Food barometer spoločnosti Edenred, ktorého sa zúčastnilo 121 gastroprevádzok na Slovensku.
„Gastrosegment prechádza ďalšou fázou prispôsobovania sa. Menej návštevníkov a pomalší rast tržieb treba vnímať ako odraz zmeneného správania zákazníkov spôsobený tlakom na ich rodinné rozpočty. Nejde o pokles záujmu o gastronómiu,“ uviedla PR riaditeľka spoločnosti Lívia Bachratá.
Rastú náklady, chýbajú pracovníci
V súčasnosti svoje tržby vníma pozitívne 55 percent podnikov, vlani to však bolo 77 percent. Ďalších 36 percent reštaurácií hodnotí aktuálne tržby skôr negatívne a šesť percent veľmi negatívne, pričom minulý rok to boli iba dve percentá. Naopak, veľkú spokojnosť s tržbami zaznamenali tri percentá prevádzok.
Jednou z najväčších položiek, ktorým čelia reštaurácie, sú rastúce náklady na suroviny, a to vyše 77 percent.
Ďalej nasleduje nedostatok kvalitného personálu na úrovni 67,8 percenta, obmedzená možnosť cenovej politiky s 28,9 percenta, tlak na ziskovosť s 24 percent či hľadanie iných úsporných opatrení s viac ako 20-percentným podielom.
Niekde iba hotovosť
Z prieskumu vyplynulo, že napriek nedostatku personálu by svoj režim nemenilo 72 percent prevádzok.
Na druhej strane, 17 percent reštaurácií bolo nútených skrátiť prevádzkovú dobu a 11 percent obmedzilo využívanie terasy, prípadne časť vnútorných priestorov. Podniky zároveň priznali, že opätovne zvyšovali ceny, konkrétne 65 percent zdvihlo ceny o desatinu a ďalších 12 percent o pätinu. Len 18 percent prevádzok za posledný rok ceny nemenilo.
Od apríla tohto roka platí aj transakčná daň, z dôvodu ktorej takmer tretina prevádzok požiadala zákazníkov o platbu v hotovosti, aj keď konečné rozhodnutie nechala na nich. Jedno percento uviedlo, že prijíma iba hotovosť.
V prípade očakávaní majiteľov podnikov do budúceho roka 40 percent z nich nemá starosti a predpokladá, že to zvládnu bez problémov. Naopak, 43 percent prevádzok očakáva, že prežijú, ale s ťažkosťami. Takmer každá piata reštaurácia, čo je asi 17 percent, má obavy, či vôbec prežije.