V dátovom centre TikToku v Nórsku hučia generátory, ktoré musia bežať bez prestávky aj v mrazoch. Hluk a teplo z motorov odvádzajú špeciálne tlmiče a klapky navrhnuté na Slovensku. Podobné systémy zabezpečujú prúdenie vzduchu v gigafabrike Tesly v Nemecku či v nemocnici Bory, kde musí byť na operačnej sále ticho a zároveň sterilné prostredie.
Za týmito technológiami stojí nitrianska spoločnosť Klimak, ktorá prešla cestu od montážnikov k technologickým partnerom svetových značiek. Zamestnáva stovky ľudí, vychováva vlastný dorast a vyvíja komponenty, ktoré končia na púšti aj za polárnym kruhom.
Klimak je držiteľom FéliX Business Award 2025 v kategórii Excelentný biznis príbeh. Ocenenie udeľujú magazín INDEX a Slovenská sporiteľňa podnikom, ktoré spájajú poctivú prácu s inováciami, nápadmi a vytrvalosťou.
Víťazi 5. ročníka FéliX Business Award
- Klimak – víťaz hlavnej kategórie Excelentný biznis príbeh
- Riso-R – víťaz kategórie Výnimočný rodinný biznis
- Aliter Technologies – víťaz kategórie Biznis príbeh roka – Technológie
- Datacomp – Biznis príbeh roka – Maloobchod
- Strachan – Biznis príbeh roka – Cestovný ruch a gastro
- Nadácia DEDO – víťaz kategórie Cena Slovenskej sporiteľne za verejné dobro
- Aliter Technologies – špeciálna Cena KPMG za zodpovedné podnikanie
Moderné firmy zaujíma, čo po sebe zanechajú
Pred sídlom Klimak parkuje biela Škoda 1203. Rovnaké auto, s akým Ľuboš Laboš pred tridsiatimi rokmi začínal podnikať, dnes pripomína obdobie, keď vzduchotechniku montoval len s otcom. Z rodinnej živnosti vyrástla jedna z najväčších slovenských firiem v odbore.
„Ich príbeh ukazuje, že úspech sa dá dosiahnuť postupne vytrvalosťou, dôveryhodnosťou a poctivým remeslom,“ opisuje Ivana Molnárová, CEO spoločnosti Alyra a predsedníčka poroty FéliX Business Award.
Udržiavajú si rast aj v čase, keď trh zápasí s nedostatkom kvalifikovaných pracovníkov. Spolupracuje so školami, založila vlastnú akadémiu a investuje do mladých technikov, ktorí sa učia priamo v praxi.
Medzi nominovanými boli aj spoločnosti Q-Products a Stavmat stavebniny. Podľa poroty potvrdzujú, že slovenské podniky môžu uspieť v rôznych odvetviach, ak dokážu inovovať.
„Tieto firmy reprezentujú kvalitu aj za hranicami Slovenska, no zároveň dbajú o to, aby ich rast nešiel na úkor dodávateľov, zamestnancov ani komunít. Svoje výsledky aj férovosť prenášajú do prostredia, v ktorom pôsobia, a pomáhajú nad rámec štandardu. Sú vzorom nielen z podnikateľského, ale aj z ľudského hľadiska,“ hovorí Xénia Makarová, zástupkyňa riaditeľky Nadácie Zastavme korupciu a členka poroty cien FéliX.
Odborným garantom hodnotenia bola aj tento rok spoločnosť KPMG, ktorá pripravila analytické podklady pre posudzovanie ekonomickej výkonnosti, stability a inovatívneho potenciálu firiem. Výber však nebol založený len na číslach a zohľadňoval aj prístup k ľuďom, udržateľnosť a dlhodobosť. Podľa predsedníčky poroty čoraz viac slovenských podnikov premýšľa zodpovedne a s presahom.
„Nie je to len o raste či zisku, ale o férovosti, kultúre a vzťahoch. Veľa podnikateľov vníma svoju prácu ako záväzok. Chcú niečo zanechať, nielen niečo vybudovať. Podnikanie sa dá robiť s integritou, nie len s ambíciou,“ dodáva Molnárová.

Férovosť a ľudskosť môže byť konkurenčnou výhodou
Člen predstavenstva Slovenskej sporiteľne Marek Sásik vníma, že ocenenie FéliX Business Award dáva priestor aj firmám, ktoré bežne nestoja v centre mediálnej pozornosti.
„Z rozhovorov s víťazmi aj s nominovanými cítiť hrdosť a často aj prekvapenie, že sa do povedomia dostávajú aj menej známe značky a biznisové príbehy. Preto má zmysel oceňovať podnikateľov a inšpirovať,“ ozrejmuje Sásik.
Do piateho ročníka preto organizátori zaradili tri nové kategórie zamerané na segment technológií, maloobchodu a cestovného ruchu s gastrom.
V kategórii Biznis príbeh roka – Technológie bodovala spoločnosť Aliter Technologies, ktorá dodáva bezpečné IT a komunikačné systémy pre armádu, záchranné zložky aj civilnú sféru. Ako prvá slovenská firma spolupracuje s NATO a pôsobí na viacerých zahraničných trhoch. Medzi nominovanými boli aj Saytech a Ipesoft.
„Firma potvrdzuje, že slovenský technologický biznis vie byť inovatívny a zároveň postavený na hodnotách. Zachovali si integritu aj ľudský rozmer,“ hovorí Molnárová. Spoločnosť si zároveň odniesla aj Cenu KPMG za zodpovedné podnikanie.

Ocenenie za Biznis príbeh roka – Maloobchod získal košický Datacomp, ktorý uspel v konkurencii spoločností Irisimo a Foni Book. Firma vznikla na internáte, keď jej zakladatelia skladali počítače pre spolužiakov. Dnes patrí medzi posledných čisto slovenských predajcov výpočtovej techniky a rastie bez pomoci externých investorov.
„Z regionálneho predajcu sa stal silný hráč s celoštátnym dosahom. Zachováva si osobný prístup, poctivý servis a rozumie zákazníkovi,“ približuje Molnárová. K rastu prispievajú aj vlastné analytické nástroje na sledovanie predaja, zásob a marketingu.
Víťazom kategórie Biznis príbeh roka – Cestovný ruch a gastro sa stal rodinný podnik Strachan zo Ždiaru. Spolu s nimi boli nominovaní aj Twistovo a Roxor. Manželia Strachanovci premenili skromný penzión na rezort s wellnessom, lyžiarskym strediskom a rodinným parkom Strachankovo.
„Z nuly vybudovali v Tatrách silnú značku a biznis postavený na poctivosti, kvalite a ľudskom prístupe. Vysoké zákaznícke hodnotenia nie sú náhoda, ale výsledok ich energie, lokálnej hrdosti a úprimného záujmu o návštevníka,“ vysvetľuje predsedníčka poroty.
Dôraz na ľudskosť, rešpekt a dlhodobý záujem o druhých podčiarkuje aj Cena Slovenskej sporiteľne za verejné dobro, ktorú udeľuje Nadácia Slovenskej sporiteľne. Ocenenie je určené organizáciám a sociálnym podnikom, ktoré prinášajú trvalé zmeny v komunitách.
Tohtoročným laureátom sa stala Nadácia DEDO, ktorá pomáha rodinám s deťmi dostať sa z bezdomovectva. Využíva princíp „housing first“ – najskôr bývanie, potom podpora. V Košiciach a Prešove vďaka nej desiatky rodín získali stabilné bývanie, odbornú pomoc pri hľadaní práce a pri starostlivosti o deti.
Nová generácia nástupníkov má iné očakávania
O víťazstvo medzi rodinnými firmami sa uchádzala trojica Riso-R, Fytopharma a Víno Mrva & Stanko. Cenu FéliX pre Výnimočný rodinný biznis si napokon odniesla získala spoločnosť Riso-R rodiny Demeterovcov. Malú konzerváreň v Rimavskej Sobote v priebehu troch dekád premenili na najväčšieho výrobcu džemov na Slovensku. Ročne spracujú viac ako tritisíc ton ovocia a ich produkty smerujú do obchodov na Slovensku, v Česku aj v Rakúsku.
Do vedenia sa prirodzene zapojila aj mladšia generácia. Synovia Michal a Rastislav, ktorí vyrastali medzi kotlami a ovocím, dnes zodpovedajú za obchod a nákup surovín. Podnik funguje ako jeden celok, kde sa skúsenosti rodičov spájajú s energiou a nápadmi detí.
„Rodinné podnikanie je maratón, nie šprint. Hľadali sme firmu, ktorá si uvedomuje, že skutočný kapitál nie je len v účtovníctve, ale v dôvere, vzťahoch a schopnosti spolu fungovať ako rodina aj ako tím. Rozhodujúce bolo, ako sa im darí tieto svety prepájať,“ približuje Erika Matwij, zakladateľka Inštitútu Rodinného Biznisu a členka poroty FéliX Business Award.
Rodinné podniky podľa nej za ostatné roky dozrievajú. Otvorenejšie riešia nástupníctvo, rozdelenie kompetencií a dôležitosť dôvery medzi generáciami. Nová generácia prináša digitalizáciu a nové technológie, ale aj odlišné očakávania a tlak na zmeny v kultúre vedenia. Tam, kde funguje dialóg a vzájomné učenie, vzniká prirodzená synergia. Naopak, bez ochoty počúvať rastie napätie.
„V rodinných firmách sa biznis a emócie nikdy celkom neoddelia a ani by sa nemali. Rozhodnutia by však mali vychádzali z hodnôt, nie z momentálnych emócií. Profesionálne riadenie nie je opakom rodinnosti. Naopak, pomáha chrániť vzťahy a zároveň umožňuje rásť,“ vysvetľuje Erika Matwij.
Potrebujeme predvídavosť
Podnikanie sa nachádza v ére, keď o úspechu rozhoduje schopnosť spájať inovácie, dôveru a hodnoty. Digitalizácia, automatizácia a umelá inteligencia už nie sú výhodou, ale prirodzenou súčasťou stratégií, ktoré určujú tempo vývoja. Podľa člena predstavenstva Slovenskej sporiteľne Mareka Sásika výdavky na výskum a inovácie stabilne rastú, no v porovnaní s priemerom EÚ Slovensko stále zaostáva.
„Investičný sentiment výrazne ovplyvňuje stabilita hospodárskeho prostredia. V diskusiách s firmami pozorujeme, že Slovensko sa postupne znevýhodňuje ako stabilné prostredie pre nové investície v rámci Únie,“ dodáva.
Xénia Makarová z Nadácie Zastavme korupciu upozorňuje, že dôveru podnikateľov oslabuje aj spôsob, akým štát komunikuje zmeny.
„Jedna z vecí, na ktoré sa podnikatelia dlhodobo sťažujú, je nepredvídateľnosť. Aktuálne schvaľovanie konsolidačných opatrení bez diskusie a jasného vysvetlenia túto neistotu len zvyšuje,“ pripomína. Podľa nej však mnohé slovenské firmy napriek tomu dokazujú odolnosť a vytrvalosť hľadať riešenia.
„Bez podpory štátu, s nedostatkom kvalifikovaných absolventov a s prebytočnou byrokraciou to majú najmä menší podnikatelia v regiónoch náročné. Napriek tomu fungujú, inšpirujú a často sami iniciujú zmeny tam, kde zlyháva štát,“ dodáva.
Rozhodujúcim faktorom ďalšieho rozvoja bude, ako podnikatelia prepoja technologické inovácie s dôverou v ekonomickú stabilitu.
„Umelá inteligencia už nie je módny pojem. Mnohé podniky ju používajú na optimalizáciu procesov, zákaznícku podporu či inovácie produktov. Ukazuje sa však, že kľúčové nie je mať AI, ale vedieť ju používať s rozumom a zodpovednosťou,“ hovorí predsedníčka poroty.
Technológie podľa nej menia nielen spôsob práce, ale aj vedenie ľudí. Lídrom už nie je ten, kto má riadiacu pozíciu, autorita sa dnes buduje dôverou. Mladšia generácia už nechce šéfa, ktorý prikazuje, ale lídra, ktorý počúva a inšpiruje. Budúcnosť preto patrí firmám, ktoré dokážu prepájať dáta s empatiou a výkon s ľudskosťou. Nestačí mať analytické myslenie, líder musí rozumieť aj tomu, čo dáta neukazujú.
„V čase, keď je všetko rýchle a merateľné, sa konkurenčnou výhodou stáva schopnosť spomaliť,“ uzatvára Ivana Molnárová, CEO spoločnosti Alyra a predsedníčka poroty ceny FéliX.
Tento článok vám prináša Slovenská sporiteľňa.
Pravidlá spolupráce medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť v tomto odkaze.