SME

Železničná spoločnosť zmodernizuje ležadlové vozne, zvýši aj príplatky za nočné cestovanie

Financovanie chce pokryť úverom.

(Zdroj: FB ZSSK)

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) pripravuje modernizáciu svojich spacích a ležadlových vozňov. Cieľom je zvýšiť komfort nočných spojov, rozšíriť ponuku služieb na dlhších trasách a zabezpečiť dlhodobú udržateľnosť nočnej železničnej dopravy.

Súčasťou plánov je aj predĺženie linky Humenné – Bratislava až do Viedne.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nočné spoje aktuálne jazdia na trasách Humenné – Bratislava a Humenné – Praha. Ako informoval hovorca ZSSK Ján Baček, dopravca v súčasnosti prevádzkuje 30 spacích vozňov, z ktorých približne dve tretiny pochádzajú z 80. rokov a nie sú klimatizované. Práve týchto 20 najstarších vozňov plánuje dopravca postupne vyradiť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Dve verejné obstarávania

Modernizácia je rozdelená do dvoch verejných obstarávaní. Jedno sa týka ležadlových a druhé lôžkových vozňov.

Súťaž na prestavbu starších denných vozňov na ležadlové už ZSSK ukončila, pričom víťazom sa stala spoločnosť ŽOS Trnava. Zmluva počíta s prestavbou 10 vozňov s opciou na ďalších 10.

V prípade obstarávania nových lôžkových vozňov rokuje ZSSK o cene so spoločnosťou ŽOS Vrútky. Po uzavretí rokovaní bude projekt predložený Útvaru hodnoty za peniaze na posúdenie. Aj tu ide o 10 vozňov s opciou na ďalších 14.

Zmluvy na obe zákazky nadobudnú účinnosť až po zabezpečení financovania.

„Keďže ZSSK aktuálne nedisponuje vhodným mechanizmom financovania z eurofondov, investície plánuje pokryť z vlastných zdrojov, pravdepodobne formou investičného úveru,“ uviedol Baček.

SkryťVypnúť reklamu

Rozsah obnovy bude podľa dopravcu závisieť od finančných možností a potrieb trhu, pričom minimálne počíta s 10 modernizovanými vozňami. Kapacita jedného lôžkového vozňa bude najmenej 30 miest.

Ležadlový vozeň s kapacitou 40 miest má predpokladanú cenu približne 1,8 milióna eur, čo predstavuje priemernú investíciu okolo 45-tisíc eur na jedno ležadlo.

Úprava príplatkov za nočné cestovanie

ZSSK plánuje aj úpravu príplatkov za nočné cestovanie. Súčasné sadzby vo výške od sedem eur za ležadlo a od 13 eur za lôžko podľa železničnej spoločnosti nepokrývajú reálne náklady ani pri starších vozňoch.

„Cieľom je nájsť rovnováhu medzi cenou a poskytovanou hodnotou pre cestujúceho,“ skonštatoval hovorca ZSSK.

Ležadlové vozne budú určené pre základné nočné cestovanie, zatiaľ čo lôžkové majú ponúknuť vyšší štandard, väčšie súkromie a možnosť 1. triedy.

SkryťVypnúť reklamu

Lôžkové vozne majú byť dvojpodlažné, ležadlové jednopodlažné. Prvé nové vozne by sa mohli objaviť v prevádzke v roku 2026.

ZSSK zároveň pripravuje ďalšie kroky na zvýšenie efektivity nočnej dopravy, vrátane optimalizácie súprav a lepšieho využitia kapacít. Dopravca tvrdí, že ide o kľúčovú investíciu na zvýšenie kvality nočného cestovania po rokoch podfinancovania tohto segmentu.

Železničná spoločnosť Slovensko

Súvisiace témy: Vlaky
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  2. Myslíte si, že múka vydrží večnosť? Záleží, ako ju skladujete
  3. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  4. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  5. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  6. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  7. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  8. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  1. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  2. LESY SR otvorili novú predajňu Lesníckych pochúťok
  3. Myslíte si, že múka vydrží večnosť? Záleží, ako ju skladujete
  4. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  5. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  6. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  7. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  8. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  1. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte 10 297
  2. Myslíte si, že múka vydrží večnosť? Záleží, ako ju skladujete 5 361
  3. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť 5 273
  4. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život 4 879
  5. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym 4 873
  6. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok. 4 564
  7. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku 4 115
  8. Slovenská značka získala Obal roka 2025 3 362
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Eurokomisár Wopke Hoekstra a predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová.

Detailne má tieto mechanizmy predstaviť eurokomisár Wopke Hoekstra.


TASR
Samuel Migaľ, minister investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR.

Odvolávanie ministra investícií iniciovalo Progresívne Slovensko.


TASR
Červené námestie v Moskve.

Rusko vyčerpáva pracovnú silu, výrobné kapacity a rezervy.


SITA 7
Minister dopravy Jozef Ráž mladší.

Ak minister plánuje spúšťať miliardové PPP projekty, musí to robiť otvorene.


TASR 1
  1. Marián Viskupič: Rozpočet 2026: Podvod roka, nie zákon roka
  2. INESS: Zdravotná starostlivosť v USA: Mýtus voľného trhu
  3. Juraj Jevin: Kde je minister financií?
  4. Teodor Dlužanský: Ako Fico suverénne konsoliduje?
  5. Jozef Mačo: Nelegálne skládky odpadu pri osadách nemajú odstraňovať obce. Nie že nemajú, nesmú.
  6. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  7. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  8. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  1. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika! 13 824
  2. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou? 11 137
  3. Ivan Čáni: Súdruh Blaha nie je rozhodne žiadne neviniatko, ale toto si ani on nezaslúži. 9 716
  4. Martin Fronk: Slovenský "Mordor": Podzemný labyrint plný vína, bosoriek a atómových krytov, o ktorom vedel len málokto 7 424
  5. Rado Surovka: Prečo Fico vyhrá voľby v r.2027. 6 482
  6. Rado Surovka: Rómska otázka ? Huliak to vyrieši. 4 989
  7. Ján Valchár: Súboj mentálnych atlétov alebo Nobelovu cenu za novú vojnu 4 378
  8. Ján Valchár: Quo vadis ruský automotive? 4 203
  1. Roman Kebísek: Ako sa správa stoický filozof? Marcus Aurelius o tom písal pri Hrone
  2. Dušan Koniar: Trnafský Kazisvet, náš agilný sused zo spoločného dvora
  3. Radko Mačuha: Leninovec Blaha sa rozčuluje nad stratou sochy Čulena.
  4. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou?
  5. Radko Mačuha: Viete čo má spoločné Róbert Fico a Benito Mussolini?
  6. Věra Tepličková: Podobnosť čisto náhodná alebo Čo sa ti to deje, národ slovenský?
  7. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika!
  8. Věra Tepličková: Otvárajte kasíno, Huliak nie je diliiino
SkryťZatvoriť reklamu