Brusel 13. septembra (TASR) - Rakúskym požiadavkám na zníženie dane z benzínu a dieselu sa nedáva v Bruseli veľká nádej na úspech. Ako jednohlasne odznelo v kruhoch Európskej komisie (EK) a Európskej rady, zníženie dane z pridanej hodnoty (DPH) na pohonné hmoty z doterajších 20 na 10 % by bolo možné iba zmenou platnej smernice Európskej únie (EÚ) o DPH, čo je politicky vylúčené.
V Rakúsku žiadala okrem iných predsedníčka štajerskej vlády Waltraud Klasnicová zníženie DPH na pohonné hmoty z 20 % na 10 %. Z kruhov komisie zaznelo, že Rakúsko by pri znížení DPH na všeobecnú minimálnu sadzbu EÚ vo výške 15 % malo celkovo znížiť vyššiu sadzbu DPH, ktorá je v súčasnosti 20 %, inak by mohlo byť podozrivé z deformovania konkurencie. Takéto zníženie by EÚ stačilo iba nahlásiť.
Vo všeobecnosti v EÚ platí ako najnižšia hranica 15-% sadzba DPH. Zníženie DPH na pohonné hmoty pod 15 % vyžaduje zmenu smernice jednohlasným rozhodnutím ministrov financií EÚ. Podľa diplomatov je takáto zmena smernice nanajvýš nepravdepodobná, zvlášť keď ministri financií EÚ len nedávno na stretnutí v Manchestri odmietli zníženie daní v dôsledku vysokých cien benzínu.
Podľa smerníc EÚ o zdaňovaní energií by malo Rakúsko iba možnosť požadovať výnimky pri dani z minerálnych olejov. Aj toto by však vyžadovalo jednohlasné rozhodnutie všetkých 25 ministrov financií. Minimálna sadzba DPH na bezolovnatý benzín, ktorú stanovila EÚ, je momentálne 36 eurocentov, v prepočte 13,70 SKK, za liter. Rakúsko má so svojou daňou z minerálnych olejov vo výške 42 eurocentov za liter užší manévrovací priestor ako iné štáty EÚ.
Informovala o tom rakúska agentúra APA.