Madrid 30. októbra (TASR) - Španielsko ako krajina výrobcov automobilov stráca pôdu pod nohami. Po Nemecku a Francúzsku sa v ňom ročne vyrába v Európe najväčší počet osobných vozidiel, ale túto pozíciu si krajina na Iberskom polostrove dlho neudrží. Tvrdí to audítorská spoločnosť PriceWaterhouseCoopers (PWC) v správe o výrobe motorových vozidiel v Európe. Do roku 2009 výroba vozidiel v Španielsku, ktoré bolo kedysi krajinou s lacnou pracovnou silou, v porovnaní so súčasnosťou klesne o 11,5 % na 2,5 milióna jednotiek.
K najväčšiemu poklesu vo výrobe automobilov v Španielsku dochádza práve tento rok. Z výrobných pásov automobiliek ich zíde o 10 % menej než vlani. Podľa španielskeho ministra priemyslu José Montillu Aguileru sa automobilový priemysel krajiny musí zreorganizovať. Jeho modely už zákazníkov veľmi neoslovujú. Nepomáhajú ani každoročné nové rekordy v ich predaji na domácom trhu, pretože 80 % automobilov vyrobených v Španielsku sa vyváža.
Automobilový priemysel má 5,8-% podiel na hrubom domácom produkte (HDP) krajiny a zamestnáva 10 % zo všetkých osôb v pracovnom pomere.
V zložitej situácii sa nachádza najmä dcéra Volkswagenu Seat. V Martorelli vyrobí tento rok 390 000 vozidiel, o 30 000 menej ako vlani. Súčasne klesá aj výroba modelu Polo. V Navarre sa ich v roku 1998 vyrábalo ročne 300 000, tento rok by ich malo zísť z výrobných pásov 211 000.
V Španielsku má s odbytom problémy aj Renault. Kým ešte pred pár mesiacmi vyrábal denne 1 300 Modusov, teraz ich produkuje len 500.
V Španielsku sa vyrábajú vozidlá v 17 závodoch. V 70. a 80. rokoch sa krajina stala príťažlivou pre sektor, lebo v krajine boli nízke mzdy. V súčasnosti však zaostávajú za nemeckou úrovňou len o 10 %, ale produktivita v španielskych závodoch je o poznanie nižšia ako v Nemecku. Globalizácia a rozšírenie EÚ na východ obmedzujú vyhliadky Španielska na úspech v zápase o získavanie nových výrob, najmä automobilového priemyslu.
Informoval o tom nemecký denník Die Welt.