Bratislava 8. novembra (TASR) - Firmou roka 2005 sa podľa týždenníka TREND stala spoločnosť U.S. Steel Košice. Najúspešnejšou bankou je Tatra banka a poisťovňou Kooperativa poisťovňa. Manažérom roka 2005 sa stal generálny riaditeľ Slovenskej televízie Richard Rybníček.
Výročné ceny za mimoriadne podnikateľské výsledky v kategóriách Firma roka, Banka roka, Poisťovňa roka a po prvý raz aj Manažér roka odovzdajú dnes večer.
Na rozdiel od ostatných kategórií, kde rozhoduje hodnotiaci model, ktorý sa opiera o hospodárske výsledky, mimoriadnu manažérsku osobnosť vyberali osobnosti slovenskej ekonomiky a čitatelia TREND-u.
Do hodnotenia Firma roka sú zaradené spoločnosti z aktuálneho rebríčka TOP 200 (200 najväčších nefinančných podnikov SR podľa konsolidovaných tržieb za rok 2004). Podmienkou je, že v roku 2004 hospodárili so ziskom a zverejnili aspoň základné údaje o hospodárení, s ktorými pracuje hodnotiaci model TREND-u.
Spoločnosť U.S. Steel Košice vysoko bodovala prakticky vo všetkých hodnotených ukazovateľoch rastu. V 8-ročnej histórii cien TREND-u je 2. hutníckym podnikom, ktorý vďaka dosiahnutým výsledkom hospodárenia získal cenu pre najúspešnejší nefinančný podnik v krajine (v roku 2001 prvenstvo patrilo Slovalcu). Košickým oceliarom pomohol rast svetových cien ocele, ale nevyťažili by z neho tak veľa bez kvalitného manažmentu a dobre zvládnutých investícií.
Na 2. mieste medzi firmami je, rovnako ako vlani, spoločnosť Orange Slovensko. V prvej trojke najúspešnejších firiem je už 4. rok po sebe. V roku 2004 dokázala spoločnosť z koruny tržieb urobiť takmer 22 halierov čistého zisku a vlastný kapitál, teda majetok akcionárov, zhodnotila o takmer 55 %.
Ani tento rok nechýbajú strojárske podniky. Na 3. miesto sa dostal RF, s. r. o., Malacky dcéra nemeckého Richard Fritz GmbH, ktorý sa už desiatky rokov zaoberá spracúvaním komponentov, hlavne skiel a plastových dielov pre automobilový priemysel. Slovenský závod vyrába bočné a zadné sklá, najmä pre Volkswagen, v menšej miere už aj pre iných výrobcov automobilov.
Bankou roka sa stala Tatra banka, ktorá sa vlani umiestnila na 2. mieste. V minulosti už 5-násobná držiteľka ocenenia Banka roka pokračuje v posilňovaní trhových podielov. Vlani dokázala zastaviť pokles ziskovosti a opäť si mierne polepšila. Už viac ako 10 rokov zhodnocuje majetok svojich akcionárov každoročne o viac ako 20 %.
Slovenská sporiteľňa, na 2. mieste, si polepšila v úveroch, ešte viac však bodovala vďaka zníženiu prevádzkovej nákladovosti. Aj preto mohla zaznamenať rast zisku a vyššiu rentabilitu kapitálu i aktív ako v minulosti.
Na 3. priečku klesol víťaz uplynulých dvoch ročníkov HVB Bank Slovakia. Silnejúca konkurencia zbrzdila jej dlho silný rast na poli úverov. Naďalej však vyniká nízkou prevádzkovou nákladovosťou, ktorá je dôležitým indikátorom konkurencieschopnosti banky.
V prípade hodnotenia úspešnosti poisťovní sa TREND rozhodol po troch rokoch prepracovať skóringový model. Po novom o umiestnení rozhodujú už najmä ukazovatele vyjadrujúce rentabilitu a nákladovosť, už menej zvyšovanie trhového podielu. Aj po takejto zmene sa Poisťovňou roka po štvrtý raz stala Kooperativa poisťovňa. Zvíťazila však s oveľa menším náskokom ako v minulosti.
Gerling Slovensko, špecialista na poisťovanie priemyselných rizík, na 2. mieste dokazuje, že univerzálnosť ani veľkosť nie sú nevyhnutné podmienky úspechu. Nízka nákladovosť a solídna ziskovosť posunula vlaňajšiu štvorku na 2. priečku.
Bronzová je tentoraz minuloročná dvojka, Komunálna poisťovňa sestra víťaznej Kooperativy. Obidve potvrdzujú správnosť rozhodnutia materskej poisťovne Wiener Städtische, ktorá svoje tri dcéry na Slovensku necháva pôsobiť navonok samostatne, pod pôvodnými menami. Spojila však ich zázemie, čo znižuje nákladovosť a zvyšuje ziskovosť.
TREND hodnotí najúspešnejšie spoločnosti, nie najlepšie. Oceňuje spoločnosti, ktoré posilnili svoje postavenie na trhu a zároveň zvýšili alebo udržali vysokú svoju ziskovosť. Neposudzuje, ktorá firma, banka alebo poisťovňa poskytuje klientom najlepšie služby.