Bratislava 23. novembra (TASR) - Zabezpečenie financovania formou verejno-súkromného partnerstva PPP (Public-Private Partnerships) poskytuje nové možnosti budovania infraštruktúry vo verejnom záujme s využitím súkromných zdrojov financovania za súčasného zvýšenia efektívnosti z pohľadu verejnej správy.
Aj z tohto dôvodu predložilo Ministerstvo financií (MF) SR na rokovanie vlády Politiku pre realizáciu projektov verejno-súkromných partnerstiev. Vláda SR dnes predložený materiál prerokovala a schválila.
Ako sa v dokumente uvádza, regulácia PPP si vyžiada novelizáciu zákonov upravujúcich rozpočtové pravidlá. V prípade schválenia regulácie by boli subjekty verejnej správy, s výnimkou subjektov územnej samosprávy, oprávnené uzavrieť koncesnú zmluvu podľa zákona o verejnom obstarávaní len s predchádzajúcim súhlasom vlády. Obligatórnou náležitosťou materiálu na rokovanie vlády SR bude stanovisko MF SR ku vplyvu realizácie zmluvy na dlh verejnej správy. Subjekty verejnej správy budú musieť na požiadanie MF poskytnúť údaje potrebné na účely hodnotenia a vykazovania dlhu verejnej správy.
Na úrovni ústredných orgánov štátnej správy sa v súčasnosti pripravujú dva významné PPP projekty. Prvým je 29 kilometrov (km) dlhý úsek diaľnice medzi Žilinou a Martinom. Súčasťou prvého plánovaného úseku postaveného súkromným kapitálom bude aj najdlhší 8 km dlhý tunel Višňové - Dubná Skala. Projekt má ukázať, ako súkromné firmy zvládnu výstavbu diaľnice na jednom z najťažších úsekov v SR. V prípade úspechu budú formou PPP postavené aj ďalšie úseky diaľnice D1 z Bratislavy do Košíc. Stavať sa začne v roku 2007 a celý úsek bude stáť vyše 20 miliárd Sk. Druhým analyzovaným projektom je elektronický výber diaľničného mýta.
V budúcnosti sa očakáva, že PPP sa bude využívať aj v zdravotníctve a pri športových a kultúrnych zariadeniach. Ďalšími možnými oblasťami sú železnice, sídla verejnej správy, sociálne bývanie, rekonštrukcia kultúrnych a historických pamiatok, väznice, ubytovacie zariadenia pre študentov vysokých škôl či E-government.
Na úrovni územnej samosprávy MF SR predpokladá využitie PPP v nasledovných oblastiach: osvetlenie ulíc, mestská hromadná doprava, dodávky vody, spracovanie pevného mestského odpadu a projekty získavania energie z odpadu, rekonštrukcie centralizovaného zásobovania teplom, zariadenia sociálnych služieb a rozvoj turistickej infraštruktúry.
Verejno-súkromné partnerstvo (PPP) je zvláštny druh obstarávania, ktorý v prípade dodržania správneho postupu pri príprave, realizácii a monitorovania môže zabezpečiť kvalitnejšie verejné služby v porovnaní s klasickým obstarávaním. Projekty PPP vylučujú problémy s nárastom skutočne vynaložených investičných nákladov oproti pôvodne schváleným a s meškaním termínov odovzdania projektov, ktoré sú doteraz typické pre klasické verejné obstarávanie.
Nevýhodou PPP je veľmi komplikovaný vzťah, z ktorého môžu vyplývať pre verejný sektor rôzne riziká. Druhou nevýhodou je skutočnosť, že štát dokáže spravidla zabezpečiť finančné zdroje potrebné na realizáciu projektov za nižšiu cenu ako súkromní investori. Naopak, výhodou PPP je najmä to, že súkromní investori bývajú efektívnejší ako verejný sektor. Majú väčšiu motiváciu projekt efektívne pripraviť a realizovať. Pri porovnávaní PPP a tradičného verejného obstarávania je nevyhnutné urobiť komplexnú analýzu, ktorá objektívne porovná všetky pozitíva a negatíva oboch metód.