Praha 16. januára (TASR) - Prvý deň, kedy si bolo možné v Českej republike preniesť číslo mobilného telefónu ku konkurencii, túto možnosť využili desiatky ľudí. V nedeľu popoludní napríklad v jednom z najväčších obchodných centier v Prahe evidovali desiatku záujemcov.
"Žiadosť už podali 4 ľudia, zaregistrovali sme ich cez počítač," povedal pracovník v obchode Oskar Vodafonu. V T-Mobile v rovnakom obchodnom centre evidovali 2 žiadosti. Celkové počty nechceli operátori v nedeľu oficiálne komentovať. "Zatiaľ celkové údaje o záujme nemáme, údaje za nedeľu budeme mať až dnes," povedala napríklad hovorkyňa T-Mobilu Martina Kemrová.
Časť zákazníkov pritom až do včera nevedelo, koľko zaplatia za prechod ku konkurencii. Ako posledný v nedeľu úhradu zverejnil Oskar Vodafone. Zákazníci tu zaplatia 1,19 Kč, v prepočte 1,55 Sk. U konkurenčného T-Mobilu vyjde prestup na 1 Kč, v prípade predplatených kariet na 499 Kč. Eurotel nebude za prenos čísla síce účtovať nič, jeho klient však zaplatí 95 Kč za aktiváciu ako každý iný nový zákazník.
Výrazne vyššie poplatky si za každého klienta však operátori naúčtujú medzi sebou. Eurotel a T-Mobile vyčíslili náklady na prenesenie čísla, ktoré budú od "prijímacieho" operátora požadovať, asi na 1 500 až 2 000 Kč. Oskar navrhuje 65 Kč a na vysoké požiadavky konkurencie sa sťažoval na Českom telekomunikačnom úrade. Ten sa zatiaľ nerozhodol.
Až 2000-korunové náklady s novým klientom budú pre operátorov znamenať spočiatku vyššie náklady. Dlhodobo sa im však vrátia. Ak totiž klient prejde, operátor si ho zmluvne zaviaže najčastejšie na 2 roky. Počas tohto obdobia sa bude snažiť na zákazníkovi zarobiť čo najviac. Bez zmluvy na dlhšie obdobie sa prechod zákazníkovi takmer nevyplatí, pretože by nemohol čerpať rad bonusov, na ktoré ho všetky firmy na trhu mobilného telefonovania lákajú.
Najviac ľudí podľa expertov využije prenosnosť čísla počas prvých 2 až 3 mesiacov. Prenos čísla k inému operátorovi môže trvať niekoľko dní, ale tiež napríklad mesiac. Zákazník, ktorý sa rozhodne prejsť k inému operátorovi, bude musieť najskôr podať novému prevádzkovateľovi objednávku. Potom dostane 11-miestny číselný kód, ktorý bude využívať pri zariaďovaní prenosu čísla. Do 10 dní musí vypovedať zmluvu opúšťanému operátorovi.
Klient, ktorý chce so svojím číslom prejsť ku konkurencii, musí počítať tiež s tým, že sa bude musieť zaobísť 6 hodín bez telefónu. Počas tohto obdobia sa dovolá iba na tiesňové čísla. Deaktivácia starej SIM karty sa uskutoční v sieti opúšťaného operátora v deň prechodu medzi polnocou a druhou rannou hodinou. Následne medzi štvrtou a šiestou hodinou bude aktivovaná nová SIM karta.
S prenosnosťou mobilných čísiel tiež prestane byť na prvý pohľad jasné, do ktorej siete ľudia volajú. Volajúci sa to však dozvie ešte pred začiatkom hovoru zo 6-sekundového hlásenia alebo si to bude môcť overiť zadarmo na internete či prostredníctvom SMS.
Informoval o tom český denník Hospodářské noviny.