Jablonec nad Nisou 20. januára (TASR) - Vyše dva roky sa už nevyrábajú, napriek tomu sa v poslednom ročníku terénneho závodu Ralley Dakar umiestnilo toto vozidlo medzi kamiónmi na 11. mieste. Nákladné vozidlá Liaz, ktorých po českých cestách stále ešte jazdia tisíce, čaká vzkriesenie. V Jablonci nad Nisou ich chce v bývalej motorárni Liazu pod značkou Fox vyrábať firma Tedom spoločne s jazdcom a podnikateľom Martinom Macíkom.
"Pracujeme na štyroch prototypoch, predstavíme ich na tohtoročnom veľtrhu Autotec v Brne," povedal Martin Macík, ktorý má mať vo vznikajúcej firme polovičný podiel.
Macík vlastní dokumentáciu na nákladné vozidlá, využiť chce tiež poznatky zo svojich štyroch účastí na posledných ročníkoch závodu do Dakaru. "Technika sa nám podarila nad očakávania. Mohlo to byť, samozrejme, lepšie, z toho som - v úvodzovkách - trocha sklamaný," povedal Macík.
Vozidlá Liaz sa predtým na dakarskej súťaži pravidelne zúčastňovali, ale nakoniec úplne zmizli rovnako ako továreň. Firma prešla kupónovou privatizáciou a počet vyrobených áut až do jej definitívneho konca v roku 2003 neustále klesal.
"Štarty s liazom nie sú samoúčelné. Vyskúšali sme pár vecí pre vývoj auta, ktoré chceme stavať a dať do malosériovej výroby," povedal Macík. Tedom získal jabloneckú motoráreň v roku 2003. "Nákladné vozidlá chceme montovať v Jablonci," uviedol riaditeľ závodu Vlastimil Vildman. V Jablonci vyrábajú aj motory pre autobusy Tedom, na výrobu ktorých chystá firma nový závod v Třebíči.
Nový podnik neráta s tým, že by sa na trh vrátil s ťahačmi Liaz, ale skôr so špeciálnymi úžitkovými vozidlami, napríklad na komunálne účely. Na trhu ťahačov panuje veľká konkurencia, navyše, zákazníci dopravcov často vyžadujú použitie kamiónov známych a osvedčených značiek.
"Nevlastníme značku Liaz, budeme vyrábať pod značkou Fox," uviedol Macík. Pomenovanie pochádza z posledného modelového radu, ktorý v Liaze vymysleli v 90. rokoch. Ochrannú známku Liaz vlastní firma AP Trust.
Liaz zažil obdobie svojej najväčšej slávy v 70. a 80. rokoch. Vtedy koncern zamestnával vyše 11 000 ľudí a ročne vyrobil viac ako 13 000 áut. Od 90. rokov išla firma rýchle dole. Prišla o niektoré trhy, navyše sa nevyrovnala s konkurenciou zo zahraničia. A domáci dopravcovia začali dávať napríklad kvôli lepšiemu servisu prednosť zahraničným vozidlám. Napriek tomu má značka stále veľa zástancov. Fanúšikovia Liazu sú z možného návratu značky nadšení.
Informoval o tom český denník Mladá fronta Dnes.