SME

Supermarketom sa v SR darí lepšie ako v ČR

Bratislava 22. januára (TASR) - Kým supermarkety v ČR v ostatných troch rokoch strácajú pozíciu na trhu v prospech hypermarketov a diskontov, na Slovensku ...

Bratislava 22. januára (TASR) - Kým supermarkety v ČR v ostatných troch rokoch strácajú pozíciu na trhu v prospech hypermarketov a diskontov, na Slovensku sa supermarketom a hypermarketom stále darí.

Analytik agentúry pre prieskum trhu Terno v SR Ľubomír Drahovský vysvetlil, že "obľuba hypermarketov a supermarketov v uplynulom roku vyplýva aj z toho, že ich prevádzkovatelia dokázali najmä v segmente privátnych značiek ponúknuť tovar za cenu, ktorá konkuruje diskontu."

Zdeněk Skála zo spoločnosti Incoma Research podľa denníka Hospodářské noviny konkretizoval, že v roku 2005 poklesli preferencie supermarketov v ČR oproti roku 2000 (29 %) na 15 %. Naopak, súbežne stúpla obľuba diskontných predajní zo 17 % na minuloročných 23 %. Preferencie hypermarketov sa v ostatných troch rokoch pohybujú okolo 36 %. Podľa jeho slov predovšetkým nízke ceny lákajú spotrebiteľov do diskontných predajní a odrádzajú ich od návštevy supermarketov, kde narazia na dlhé rady pred pokladnicami, preplnené obchody, pomalé nákupy a komplikovanú dostupnosť. Asi 10 % zákazníkov v ČR je náročných a vyhľadáva malé špecializované predajne, ktoré prosperujú. Privátne značky podľa Skálu vernosť zákazníkov nezaručujú, zákazník sa v sortimente i cene tovaru môže rýchlo preorientovať.

SkryťVypnúť reklamu

V súvislosti s rozdielmi v návštevnosti obchodných prevádzok v ČR a SR Drahovský pre TASR pripomenul, že obchodný priestor Slovenska je v porovnaní s českým fázovo posunutý. Znamená to, že nástup diskontov bol o niečo pomalší a neskorší ako v Čechách. Na Slovensku je prakticky v predaji diskontov len jedna nadnárodná spoločnosť Schwarz, kam patrí Kaufland a Lidl. Z toho vyplýva, že "dominantnú obľubu v nákupoch Slovákov má stále sieť hypermarketov a supermarketov".

Najmä v supermarketoch, zdôraznil, obchodná sieť Billa, ktorá prevzala v roku 2005 predajne spoločnosti Delvita, a COOP JEDNOTA Slovensko SD, dokázali osloviť svojho zákazníka z blízkeho okolia, ponúknuť mu kvalitný sortiment a servis. Tým spôsobili, že sa neťahal do postupne sa rozrastajúcej sa siete diskontov.

SkryťVypnúť reklamu

Slovenský spotrebiteľ preferuje pri nákupe cenu. "Približne tri štvrtiny kupujúcich sa orientujú na potravinársky sortiment cez cenu a nie cez kvalitu. Táto skutočnosť deformuje pohľad na predaj sortimentnej štruktúry potravín."

Nadnárodné obchodné reťazce v roku 2006 prechádzajú do výstavby plošne menšej obchodnej siete, príkladom sú Tesco, Ahold. Začne sa však zapĺňať formát supermarketov, kde až doposiaľ bola lídrom spoločnosť Billa, patriaca k nadnárodnej skupine Rewe. "Čoraz viac významných obchodníkov hľadá svoju pozíciu v obchodno-zábavných centrách pre ich zvyšujúcu sa návštevnosť," mapuje stratégiu podnikateľov z brandže obchodu Drahovský.

Upozornil ďalej na fakt, že slovenský spotrebiteľ sa štrukturuje. Tak ako rastie skupina spotrebiteľov, preferujúca diskontný predaj z pohľadu cien, v mestách sa začína štrukturovať skupina spotrebiteľov, ktorí vyhľadávajú obchody s kvalitným sortimentom potravín.

SkryťVypnúť reklamu

Na otázku, v čom bude slovenský trh obchodných prevádzok kopírovať český, analytik uviedol že Slovensko bude kopírovať český trh iba v priestoroch väčších miest. Geografické rozloženie osídlenia a doposiaľ nízka mobilita obyvateľstva bude však stále dávať význam tomu obchodu, ktorý dokáže ponúkať sortiment lokálne a vystihne jeho štruktúrou dennú potrebu zákazníkov.

Kým Česi najčastejšie nakupujú potraviny v prevádzkach Kaufland, Penny Market, Plus Diskont, Jednota a Tesco, Slováci vyhľadávajú najmä predajne COOP Jednota Slovensko, Tesco, Billa, Ahold a siete Swarz (Kaufland a Lidl).

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (14. 5. 2025)
USD 1.111
AUD 1.734
CZK 24.948
JPY 164.610
CAD 1.555
GBP 0.841
HUF 404.830
PLN 4.252
CHF 0.936
SEK 10.826

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  3. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  4. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  5. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  6. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  7. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  8. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  1. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  2. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  3. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  4. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  5. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  6. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  7. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  8. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 11 777
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 474
  3. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 917
  4. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 4 604
  5. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 531
  6. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 2 251
  7. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 2 136
  8. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 2 070
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 30 836
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 19 508
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 615
  4. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 11 904
  5. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 945
  6. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 7 777
  7. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 6 344
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy. 5 825
  1. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  2. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
  3. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  4. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  5. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  6. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  7. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  8. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Minister dopravy Jozef Ráž.

Vetva má zvýšiť komfort stovkám motoristov.


TASR 1
Donald Trump, titulka májového mesačníka INDEX.

Tipy na lacnejšiu hypotéku aj príbeh vyhnaného magnáta v májovom INDEXE.


10
Ilustračné foto.

Vysoké dotácie dostáva aj družstvo Babiša.


Ilustračné foto

Najvýhodnejšiu ponuku predložila spoločnosť Skanska SK.


TASR 2
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 30 836
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 19 508
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 615
  4. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 11 904
  5. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 945
  6. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 7 777
  7. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 6 344
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy. 5 825
  1. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  2. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
  3. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  4. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  5. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  6. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  7. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  8. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
SkryťZatvoriť reklamu