BRATISLAVA 24. marca (SITA) - Objem štátnych záruk poskytnutých Slovenskou republikou klesol za posledné tri roky o takmer 53,7 mld. Sk. Podľa správy Ministerstva financií SR (MF) o stave štátnych záruk v rokoch 2002 až 2005 a predpokladanom vývoji v nasledujúcich rokoch bol ich objem na začiatku roka 2003 vo výške 98,9 mld. Sk, pričom väčšinu z nich bolo potrebné klasifikovať ako rizikové. Znamená to, že v týchto prípadoch bolo pravdepodobné, že štát bude musieť záruky realizovať a záväzky uhradiť namiesto dlžníkov. Splácaním úverov dlžníkmi z vlastných zdrojov, splácaním úverov štátom a prevzatím časti úverov do štátneho dlhu klesol stav štátnych záruk ku koncu minulého roka na 45,2 mil. Sk, z čoho ako rizikové ministerstvo klasifikovalo 29,9 mld. Sk. Podľa rezortu sa tak objem rizikových štátnych záruk postupne znižuje a v súčasnosti už nepredstavujú závažné riziko v oblasti štátneho dlhu.
Do roku 2002 bolo podľa ministerstva poskytovanie štátnych záruk veľmi často využívaným finančným nástrojom na optické zlepšovanie situácie verejných financií. "Vláda poskytovala štátne záruky, aby v danom období nemusela financovať rôzne verejné výdavky, napríklad výstavbu vodných diel, diaľnic či železničnej infraštruktúry priamo zo štátneho rozpočtu," konštatuje ministerstvo. Snaha o udržanie vopred stanoveného schodku štátneho rozpočtu poskytovaním štátnych záruk však podľa rezortu len odsúvala riziká realizácie do budúcich období za relatívne vysokú cenu. Napriek poskytnutiu štátnej záruky boli pri úveroch totiž úrokové náklady vždy vyššie ako náklady, za ktoré si mohol požičať priamo štát. V rokoch 1996 až 2002 bolo na realizáciu štátnych záruk vynaložených takmer 51 mld. Sk, a to z prostriedkov štátneho rozpočtu a Fondu národného majetku SR.
Od roku 2003 boli štátne záruky poskytnuté len na dočerpanie úverov so štátnou zárukou, ktoré boli schválené v predchádzajúcich rokoch. Tieto záruky pritom podľa ministerstva nie sú rizikové. V závere roka 2005 evidovalo ministerstvo ako rizikové štátne záruky za úvery Železníc SR (ŽSR) vo výške 21,5 mld. Sk, štátneho podniku Vodohospodárska výstavba v sume 6,4 mld. Sk a spoločnosti Metro Bratislava, a.s. v sume takmer 2 mld. Sk. Zákon o štátnom rozpočte na tento rok nepočíta s preberaním nových štátnych záruk.
Vzhľadom na to, že úvery spoločnosti Metro Bratislava bude aj v budúcnosti splácať len štát, ministerstvo financií v súčasnosti pripravuje prevzatie záväzkov tejto firmy do štátneho dlhu. Následne už nebudú vykazované ako rizikové štátne záruky. "Touto transakciou sa nezvýši štátny dlh v metodike ESA 95, pretože tieto rizikové záruky sú v ňom započítané už od roku 2003," uvádza MF. V decembri 2006 sa predpokladá aj platba istiny úveru Vodohospodárskej výstavby, pretože finančná situácia tohto štátneho podniku nevytvára podľa ministerstva podmienky na jej splatenie.
Stav rizikových záruk ku koncu roka 2006 tak bude podľa MF zahŕňať len zostatok nesplatených úverov ŽSR. Ich splácanie bude totiž postupne prebiehať až do roku 2014. Realizáciu záruk bude možné podľa rezortu urýchliť v prípade, že sa na ňu použijú výnosy z privatizácie nákladnej železničnej dopravy. V prípade, že sa nesprivatizuje, budú tieto úvery splácané rovnakým spôsobom, ako iné úvery štátu, čo však spôsobí predĺženie doby splácania a tým zvýšenie úrokov. Na základe aktuálnych splátkových kalendárov a devízových kurzov ku koncu minulého roka očakáva ministerstvo pokles objemu štátnych záruk do konca roka 2010 na 17,1 mld. Sk.