Túto povinnosť uložil operátorovi predseda úradu rozhodnutím zo 4. apríla 2006. ST musí zároveň svojim užívateľom poskytnúť služby na kontrolu ich výdavkov. "Rozhodnutie nadobudlo právoplatnosť 4. apríla a je konečné," uviedol hovorca TÚ Roman Vavro. O poskytovanie univerzálnej služby mal záujem aj mobilný operátor Orange Slovensko, ktorý sa voči rozhodnutiu TÚ z decembra minulého roka odvolal v zákonnej lehote, keďže úrad určil za poskytovateľa ST. Slovak Telekom mal na rozdiel od Orangeu záujem poskytovať univerzálnu službu v plnom rozsahu povinností, Orange prejavil záujem len o časť povinností.
Ako povedal Vavro, Orange Slovensko v rozklade žiadal, aby predseda napadnuté rozhodnutie zrušil a vec vrátil na nové prejednanie a rozhodnutie s tým, aby bola na poskytovanie univerzálnej služby určená aj spoločnosť Orange, a to v rozsahu navrhovanom samotnou spoločnosťou. Predseda úradu však nevyhovel opravnému prostriedku mobilného operátora a neurčil ho na poskytovanie univerzálnej služby v žiadnej zo zákonných povinností. "Predseda v rozhodnutí určil lehoty na plnenie jednotlivých povinností. Do určeného času je ST povinný poskytovať univerzálnu službu v rozsahu doterajších povinností," vysvetlil Vavro.
Univerzálna služba je minimálny súbor služieb, ktoré sú dostupné v určenej kvalite na celom území štátu všetkým koncovým užívateľom bez ohľadu na ich geografickú polohu a za prijateľnú cenu. Podnik, ktorý bude poskytovať univerzálnu službu, bude mať povinnosť napríklad prevádzkovať telefónne automaty, poskytovať občanom SR verejnú telefónnu službu na pevnom mieste pripojenia k sieti, vrátane faksimilného prenosu informácií a prenosu dát s prenosovými rýchlosťami umožňujúcimi funkčný prístup k internetu. Podnik bude musieť pravidelne poskytovať aspoň jeden úplný telefónny zoznam účastníkov v elektronickej alebo v tlačenej forme prípadne v oboch formách. K ďalším povinnostiam patrí aj to, že podnik určený TÚ bude zabezpečovať primeranú dostupnosť verejných telefónnych automatov, poskytovať bezplatný a nepretržitý prístup k číslam tiesňových volaní, vrátane jednotného európskeho čísla tiesňového volania 112. Podnik bude mať taktiež povinnosť poskytovať a prevádzkovať aspoň jednu úplnú informačnú službu o telefónnych číslach a zabezpečiť prístup k verejne dostupným telefónnym službám pre zdravotne postihnutých užívateľov a primeranú dostupnosť verejných telefónnych automatov s bezbariérovým prístupom a osobitným vybavením.