Londýn 10. apríla (TASR) - Každá značka má svoju hodnotu. Ale akú vlastne? Britská spoločnosť Millward Brown Optimor (MBO), dcéra inštitútu pre prieskum trhu Millward Brown, zistila, aké drahé v skutočnosti najznámejšie značky sveta sú a zostavila rebríček 100 najsilnejších a najcennejších značiek sveta.
V štúdii boli použité údaje z BrandZ, najväčšej dátovej banky sveta. Na prieskume sa zúčastnilo 650 000 spotrebiteľov z celého sveta, pričom hodnotili 30 000 značiek z rôznych odvetví (maloobchod, nealko nápoje, technológie, odevy, pivo, rýchle občerstvenie, finančné služby, luxusné tovary, automobily) a geografických regiónov. Do štúdie boli zahrnuté nielen značky z rozvinutých trhov, ktoré v súčasnosti stimulujú celosvetový rast hrubého domáceho produktu (HDP), ale aj značky z krajín, ako sú Brazília, Rusko, India a Čína, ktorých prínos ku globálnemu HDP sa bude zvyšovať v ďalších rokoch.
Rebríček vychádza z dolárovej hodnoty značky, ktorá sa prepočítava na základe hospodárskeho úžitku. To znamená, že hodnota spočíva v súčasnej hodnote budúceho zisku, ktorý značka pravdepodobne vygeneruje pre terajšieho vlastníka.
Rebríček obsahuje 100 najcennejších značiek na celom svete podľa trhovej hodnoty v miliónoch USD. Na samom vrchu sa nachádza značka Microsoft amerického softvérového koncernu Microsoft Corporation s trhovou hodnotou 62,03 milióna USD, v prepočte 1,9 miliardy SKK. Hneď za ním sa umiestnila General Electric amerického koncernu General Electric (GE) s trhovou hodnotou 55,83 milióna USD. Nasleduje Coca-Cola amerického výrobcu nealko nápojov Coca-Cola (41,40 milióna USD), rovnomenná značka čínskeho telekomunikačného koncernu China Mobile (HK) Limited (39,16 milióna USD) a prvú päťku uzatvára značka Marlboro tabakovej spoločnosti Altria Group Inc. s trhovou hodnotou 38,51 milióna USD. V prvej dvadsiatke dominujú spoločnosti z odvetvia informačných technológií a telekomunikácií (až 7 firiem). Z automobiliek je najcennejšou značkou Toyota japonského výrobcu Toyota Motor Corp., ktorá s trhovou hodnotou 30,2 milióna USD obsadila 10. priečku. Do prvej dvadsiatky sa ešte dostala aj nemecká automobilka BMW AG, ktorá sa umiestnila na 17. mieste. Z bankového sektora sa na 9. mieste ocitla značka Citi americkej spoločnosti Citigroup Inc., globálnej jednotky na bankovom trhu. Prvú dvadsiatku uzatvára značka Cisco popredného amerického dodávateľa dátových komunikačných zariadení Cisco Systems. Rebríček najcennejších Top 100 značiek uzatvára značka Hennessy spoločnosti LVHM, ktorá má hodnotu 4,19 milióna USD.
Informoval o tom nemecký denník Financial Times Deutschland vo svojom on-line vydaní.