Mladá Boleslav 23. apríla (TASR) - V mladoboleslavskej automobilke Škoda Auto, ktorá má zhruba 22 000 vlastných zamestnancov, pracuje prostredníctvom agentúr 3 400 ľudí. Tí nemajú zmluvu priamo so Škodovkou, ale sú zamestnancami agentúry, ktorá má s automobilkou dohodu o zapožičaní personálu.
"Týmito ľuďmi riešime problémy trhu práce, ktorý nám neponúka dostatok ľudí s potrebnou kvalifikáciou. Navyše sú pre nás dôležití kvôli výrobnej flexibilite," zdôvodnil potrebu týchto pracovníkov člen predstavenstva spoločnosti Škoda Auto Martin Jahn. Zapožičaný personál pochádza väčšinou zo Slovenska, Poľska, Ukrajiny a z ďalších štátov.
Koľko za takýchto ľudí automobilka platí, nebolo zverejnené. "Je to vec dohody medzi agentúrou a nami," povedal hovorca Škody Auto Jaroslav Černý. Podľa výpovedí niektorých robotníkov pracujúcich pre mladoboleslavskú automobilku prostredníctvom agentúr nemajú títo ľudia dobrú pozíciu, čo potvrdzujú aj tamojšie odbory.
"Tu dostaneme okolo 50 až 60 Kč za hodinu, zvyšok inkasuje agentúra," (v prepočte asi 65,40 až 78,50 Sk) povedal jeden zo slovenských robotníkov, ktorý prezradil iba svoje krstné meno Marián. "V zmluve s agentúrou máme iba minimálnu mzdu, zvyšok dostávame na ruku. Agentúra nám tiež platí ubytovňu alebo byt. Vyplatí sa jej dať trebárs 6 alebo 8 ľudí do bytu, ktorý si tu v meste prenajmú za 8 až 10 tisíc korún," rozprával Marián o svojej skúsenosti.
O kontaktoch sa informujú ľudia medzi sebou, dohodia si človeka z agentúry a o chvíľu môžu nastúpiť do práce. "To sa rozkríkne, stačí sa popýtať. Na Slovensku to funguje tiež, ja som tu so švagrom. Pre Škodovku je to dobrý kšeft. Môže nás využiť, kedy potrebuje, a navyše ľudia odinakiaľ sú pracanti a robia oveľa viac hodín ako tunajší ľudia, ktorí majú normálnu zmluvu so Škodovkou," povedal Marián.
Odbory tiež považujú túto pracovnú silu za bezbrannú. "Sú lacnejší, tvárnejší a sú závislí na agentúre. Keď chcú oficiálne prestúpiť do automobilky, musia si vytrpieť rôzne sankcie od tých, ktorí ich sem priviedli," tvrdil šéf odborov v Škode Auto Jaroslav Povšík. Pracovnú zmluvu majú ľudia s agentúrou, nie so Škodovkou. Pri prijatí do automobilky ich sama Škodovka školí.
"Máme s nimi náklady na školenie a ďalšie výdavky, takže sa nedá povedať, či sú pre nás lacnejší alebo drahší ako kmeňoví zamestnanci. Pre nás je dôležitá ich flexibilita. Pri rušení niektorej prevádzky neprepúšťame kmeňových zamestnancov, ale práve tento zapožičaný personál," povedal člen predstavenstva Škody Auto Martin Jahn.
Odborom sa tento spôsob zamestnávania nepáči. "Na úkor našich ľudí tým riešime nezamestnanosť v Poľsku alebo na Slovensku. Navyše, medzi ľuďmi rastie nevraživosť, je tu veľmi nerovné postavenie," dodal odborár Povšík.
Odbory preto tlačia na to, aby sa počet požičiavaného personálu znížil. "Zaviazali sme sa k zníženiu ich počtu na 2 500, ale nedokážem povedať, kedy tento počet dosiahneme," povedal Martin Jahn, podľa ktorého ani súčasný stav nie je nijako premrštený.
Informoval o tom český denník Právo.