Bratislava 19. júna (TASR) - Slovensko si chce od Európskej investičnej banky (EIB) požičať 50 miliónov EUR, čo je asi 1,9 miliardy Sk, na financovanie výstavby nových častí úseku diaľnice D1 Sverepec Vrtižer.
Vyplýva to z návrhu Dohody o financovaní medzi SR a EIB - Slovenská republika Projekt Národnej diaľničnej spoločnosti - TEN (Diaľnica D1 (E50) Sverepec Vrtižer), ktorým sa bude v stredu zaoberať vláda SR.
Celkové náklady na projekt sú 245,3 milióna EUR. Ministerstvo financií (MF) SR špecifikuje, že 65,3 milióna EUR by bolo z vlastných zdrojov SR, prípadne fondov Európskej únie (EÚ), a pôžičky banky by dosiahli 180 miliónov EUR. EIB sa rozhodla realizovať žiadosť dlžníka na prvý úver vo výške 50 miliónov EUR a oznámila svoju pripravenosť zvážiť ďalšie požiadavky na navrhnutý zostatok. Banka vyplatí úver maximálne v 2 tranžiach. Výška každej tranže, pokiaľ nepôjde o nevyčerpaný zostatok úveru, bude minimálne 25 miliónov EUR. Banka si neúčtuje poplatok za viazanie zdrojov a úroková sadzba sa začne uplatňovať až od momentu čerpania, a to len na príslušnú čiastku čerpanú z úveru. Dohoda umožňuje čerpanie úveru jednou tranžou a splatenie jednou splátkou. Úverovú linku EIB poskytuje bezplatne. Úroková sadzba môže byť fixná alebo variabilná. Úroky pre jednotlivé tranže sa stanovia v závislosti od toho, či ide o tranžu s pevnou sadzbou, alebo variabilnou sadzbou.
Projekt má priamy dosah na štátny rozpočet, keďže v zákone o štátnom rozpočte na rok 2006 je stanovená čiastka 4,3 miliardy Sk od Európskej investičnej banky na financovanie projektu D1 Sverepec Vrtižer a D3 Hričovské Podhradie - Žilina. MF SR odhaduje, že v rámci projektu sa zvýši bezpečnosť a spoľahlivosť cestnej premávky, skráti sa čas prepravy, splnia sa požiadavky na medzinárodné štandardy a vylepšia sa podmienky výstavby diaľnice k vybudovaniu automobilky KIA Motors. Výstavbou sa v rámci nového územného plánu Považskej Bystrice rieši reorganizácia mestskej dopravy odľahčením centra mesta, a tým dáva priestor rozvoju mesta a regiónu. Na ochranu životného prostredia sa vykonajú rôzne vegetačné úpravy, vybudujú sa protihlukové steny, stavby podporujúce migráciu živočíšnych druhov.
"Výstavba diaľnice je nevyhnutnou podmienkou vytvorenia 3 200 nových pracovných miest v spoločnosti KIA Motors a asi 50 nových pracovných miest vytvorených v stredisku správy a údržba diaľnic v Považskej Bystrici. Zhotoviteľ a jeho subdodávatelia vytvoria približne 700 nových pracovných miest," uvádza v materiáli MF SR.
Po dokončení bude úsek súčasťou európskeho koridoru E50, ktorý na Slovensku povedie na trase Trenčín Žilina Poprad Prešov Košice Užhorod. Dobudovaním diaľničných úsekov sa zvýši cezhraničná doprava v okolitých štátoch a tranzitná doprava prechádzajúce cez územie SR. Súčasne bude časťou európskeho koridoru E75 na trase Žilina Bratislava a časťou transeurópskej diaľnice Sever juh.
EIB zohráva významnú úlohu vo financovaní dlhodobých investičných projektov v Slovenskej republike. Je to najmä oblasť rozvoja infraštruktúry - výstavba ciest a diaľnic, financovanie telekomunikačných projektov, výstavba a modernizácia železničných tratí a oblasť energetiky so zameraním na racionálne využívanie energetických zdrojov. Za obdobie 1990 až 2005 požičala EIB Slovenskej republike 1,7 miliardy EUR.