Prievidza 28. júna (TASR) - Už 140 dvojmiestnych ultraľahkých lietadiel typu Dynamic WT 9 vyrobili od roku 2001 v neveľkej firme Aerospol, s. r. o. v Prievidzi. Lietajú v 16 krajinách celého sveta.
Konštruktér lietadla a spoločník vo firme Tadeáš Wala je prekvapený veľkým záujmom. Vlani vypravili do sveta stý Dynamic, majú však rozpracovaných ďalších 60 strojov. Do konca tohto roka teda pravdepodobne vzlietne lietadlo s výrobným poradovým číslom 200.
Postaviť malé motorové lietadlo, ktoré by bolo nielen bezpečné, ale relatívne dostupné aj pre širšiu verejnosť, bolo dlhoročným snom konštruktéra Walu. V minulosti sa profesijne zaoberal konštruovaním banských výstuží a iných zariadení pre podzemie, ale zároveň jeho vášňou bolo lietanie na bezmotorových lietadlách. Dovedna 11 rokov bol členom československej reprezentácie a už vtedy lietal na vetroni vlastnej konštrukcie. Po roku 1989 začal vetrone nielen konštruovať, ale ich aj vyrábať. V priestoroch prievidzského letiska založil malú dielňu a neskôr aj spoločnosť Aerospol na ich výrobu.
Trvalo 10 rokov, kým bol na svete prototyp ultraľahkého lietadla s benzínovým motorom, ktorý dostal certifikát najskôr na Slovensku, potom v Česku a Nemecku, neskôr aj v ďalších európskych i zámorských krajinách. Uznávaní odborníci tvrdia, že Dynamic, je v triede ultraľahkých lietadiel niečo ako mercedes medzi automobilmi a sú prekvapení, že sa zrodil bez účasti veľkého konštruktérskeho a výrobného zázemia.
Dynamic váži iba 275 kg, dosiahne maximálnu rýchlosť 270 km, ale dokáže letieť aj 60 kilometrov za hodinu. Optimálna je však 200-km rýchlosť. Motor spotrebúva klasický 95 oktánový bezolovnatý benzín a plná 75-litrová nádrž vystačí na dolet 1 200 km. Náklady na let, údržbu a celková cena je v porovnaní s inými lietadlami svojho druhu približne tretinová. Podľa medzinárodných noriem je lietadlo vybavené aj padákom. Ten sa v prípade poruchy pomocou rakety vystrelí, otvorí a bezpečne znesie na zem posádku i so strojom.
Jeho cena podľa požadovaného vybavenia je 2,5 až 3 milióny Sk. Na Slovensku si ich doteraz kúpilo šesť firiem a jednotlivcov.