Väčšina bývalého majetku štátu v rôznych firmách je už sprivatizovaná. Fond národného majetku mal pôvodne zaniknúť už vlani. Zatiaľ ešte stále funguje, no jeho čas sa kráti, nová vláda už totiž privatizovať nechce.
FOTO - ARCHÍV SME
BRATISLAVA - Dnes je už jasné, že nastupujúca vláda na čele s premiérom Robertom Ficom zastaví privatizáciu alebo aspoň zníži jej rozsah. Koncepcia ďalšieho postupu privatizácie a doprivatizácie strategických podnikov a ďalších subjektov, ktoré schválila predchádzajúca vláda v septembri 2004, bude zrušená a nahradená iným dokumentom. Vyplýva to zo stanoviska ministerstva hospodárstva.
Denník SME sa pokúsil zistiť, o koľko by štát prišiel v prípade zastavenia privatizácie. Všetci kompetentní predstavitelia Fondu mali v piatok dovolenku a ministerstvo hospodárstva, ako aj ministerstvo dopravy sa k tejto otázke nechceli vyjadrovať.
Súkromné vlastníctvo je lepšie
Ak sa podniky nepredajú, budú podľa bývalého ministra hospodárstva Jirka Malchárka tvoriť štátu dlhy. "Napríklad nákladná železničná spoločnosť Cargo nebude ani fungovať, pokiaľ nedostane silnú finančnú injekciu," povedal.
Malchárek si myslí, že štát na predaji strategických podnikov iba získal, príjmy z dividend boli oveľa vyššie, ako keď štát vlastnil a spravoval sto percent podniku. "Nepoznám príklad zo sveta, kedy by bol štát lepším manažérom a podnikateľom ako súkromný investor," povedal bývalý minister.
Robert Fico tvrdí, že Cargo môže chcieť predať len ten, kto chce spôsobiť definitívnu katastrofu republiky. Napriek tomu je Malchárek pokojný: "Nemyslím, že by si vláda chcela sama sebe ubližovať," povedal.
Poslanec za opozičnú SDKÚ Ivan Štefanec je proti zastaveniu privatizácie, preferuje súkromné vlastníctvo. "Nejde len o efektívnejšie fungovanie firmy, ale aj o vyčistenie vzťahov v rámci firmy aj navonok." Lepšie vzťahy majú podľa štefanca pracovníci firmy s manažérmi, ktorí sú odborníci a nie sú dosadzovaní politicky. V privátnej firme sú jasné aj vzťahy medzi odberateľmi a dodávateľmi.
Peniaze môžu chýbať
Stanovisko k prípadnému zastaveniu privatizácie zaujme SDKÚ až po programovom vyhlásení súčasnej vlády. Štefanec zároveň pripustil, že v prípade rozumného privatizačného návrhu "je strana ochotná vládu podporiť".
Peniaze z privatizácie predchádzajúca vláda nasmerovala do dôchodkového systému, do rozvojových projektov a na splácanie verejného dlhu. "Väčšina peňazí, najmä príjmy z predaja elektrární, smerovali do druhého piliera dôchodkového systému. Neboli použité na spotrebu," povedal exminister Malchárek.
Otázna je privatizácia bratislavského a košického letiska. Súťaž vyhralo konzorcium TwoOne, v ktorom je zastúpené aj viedenské letisko. Minister dopravy Ľubomír Vážny je proti ich privatizácii, ale jeho možnosti sú obmedzené, lebo zmluvu s TwoOne už vláda podpísala. Zvrátiť predaj letísk by mohol len protimonopolný úrad, ktorý teraz skúma, či spojenie viedenského a bratislavského letiska by výrazne nenarušilo hospodársku súťaž. Vláda nemá právomoc do tohto rozhodovania zasiahnuť.
Zrealizovaná privatizácia a plánovaná doprivatizácia niektorých štátnych podnikov
podnik zrealizovaný predaj plánovaný predaj
Západoslovenská energetika 49% 51%
Stredoslovenská energetika 49% 51%
Východoslovenská energetika 49% 51%
Železničná spoločnosť Cargo 0% 100%
7 podnikov Slovenskej autobusovej dopravy 60% 40%
Teplárenské spoločnosti 0% 51% až 66%
Zdroj: archív