Americká spoločnosť Terex, ktorá vlastní väčšinu akcií Tatry, sa dohodla na ich predaji s americkými a českými investormi. Je to týždeň potom, čo do Avie prišla indická spoločnosť Ashok Leyland.
Mená nových majiteľov však zatiaľ Tatra tají a oznámi ich, až keď bude obchod na jeseň definitívne ukončený. "Dohodli sme sa, že predáme Tatru skupine investorov v oblasti súkromného kapitálu - ako americkým, tak českým investorom, ktorí sú oboznámení s prevádzkou Tatry," uviedol vo vyhlásení šéf Terexu Ronald DeFeo.
Jeho slová teda vylučujú, že by Tatru kúpila ruská automobilka Kamaz, ktorá sa údajne o kopřivnickú firmu zhruba pred pol rokom zaujímala. Novým majiteľom nebude ani ďalší zo skorších záujemcov, česko-slovenská Penta. "V Tatre nijako nefigurujeme, ani nie sme súčasť konzorcia, ktoré sa do nej chystá vstúpiť," povedala hovorkyňa Penty Jana Studničková.
O novom majiteľovi nevedia nič ani ľudia z odboru. "Nemáme o nových majiteľoch žiadne informácie. Bolo by ale dobré, keby ju kúpil niekto z odboru," uviedol šéf Združenia automobilového priemyslu ČR Antonín Šípek.
Američania v Tatre pôsobia od roku 2003, keď firme naordinovali ozdravný program, ktorý zabral.
"V prvom polroku sme vykázali zisk vo výške 160 miliónov Kč (v prepočte 214,08 milióna Sk). Máme dohodnutú výrobu, museli sme dokonca obmedziť celozávodnú dovolenku, aby sme mohli uspokojiť dopyt zákazníkov," povedal predseda predstavenstva Igor Vlček.
Podľa neho má Tatra objednávky zhruba na 1 000 vozidiel. Najväčšiu časť toho tvoria nezmontované nákladiaky pre indického zákazníka, autá na ruský trh a objednávky pre českú a slovenskú armádu.
Za 1. polrok Tatra vyrobila 548 áut, o 44 viac ako v rovnakom období vlani. Už v roku 2006 sa zvýšila výroba o 11 %. Noví majitelia prevzali Tatru v kritickom stave.
Podľa šéfa firemných odborov Pavla Baroňa sa ľudia prepúšťania neobávajú. "Je síce pravda, že o rozvoji výroby hovoril od roku 1990 každý majiteľ, a ako to dopadlo. Ale podľa údajov manažmentu máme objednávok dosť, takže by ľudia o prácu nemali prísť," povedal Baroň.
Terex oznámil plán odísť z Tatry už pred časom. Špekulovalo sa, že to je kvôli novele zákona o obchodovaní s vojenských materiálom. Podľa Vlčka však oznámenie Terexu takéto úvahy jednoznačne vylúčilo.
Informoval o tom český denník Mladá fronta Dnes.