Berlín 30. júla (TASR) Na zozname najcennejších značiek sveta, ktorý zostavuje agentúrna skupina Interbrand, dominujú americké koncerny. Najcennejšou značkou bola opätovne Coca-Cola s hodnotou takmer 53 miliárd EUR, v prepočte 2,015 bilióna SKK. Za ňou nasleduje Microsoft, IBM, GE a Intel. Najlepšie mimo americké spoločnosti v prvej desiatke boli Nokia a Toyota.
Najlepšou nemeckou značkou je Mercedes, ktorý sa od roku 2003 dostal opäť do Top 10. Oproti minulému roku si polepšil aj jeho konkurent, BMW. Zhodnotením svojej značky o 15 % patrí k firmám, ktorá najviac postúpili nahor. Aj názvy značiek ostatných výrobcov áut sú známe na celom svete. Volkswagen je na 56. mieste, Audi na 74. a Porsche na 80. mieste. K ďalším značkám zastúpeným v rebríčku patrí SAP na 34. mieste, Siemens na 44., Adidas na 71. a Nivea na 99. mieste. Nemecko je opätovne 2. krajinou za USA s najväčším počtom firiem zastúpených v rebríčku.
Najdrahšia francúzska značka pochádza z módnej branže - Louis Vuitton s hodnotou 13,9 miliardy EUR. Medzi Top 100 sú ešte značky L'Oréal, Chanel, Danone, Hermes, Hennessy, Cartier a Moet & Chandon.
Dobre obstáli však aj menšie krajiny, ako napr. Švajčiarsko. Najcennejšou švajčiarskou značkou v hodnote 9,9 miliardy EUR zostáva nesporne Nescafé na 23. mieste. Polepšila si banková značka UBS, ktorá zhodnotením o 15 % patrí k tým, ktoré najviac postúpili v rebríčku nahor. Teraz je na 42. mieste a po prvý raz pred farmaceutickým koncernom Novartis, ktorý je na 43. mieste. Postavenie oproti minulému roku si zlepšila aj značka Nestlé, ktorá je teraz na 63. mieste a Rolex na 72. mieste.
Taliansko má v rebríčku 4 značky. Najcennejšou talianskou značkou je Gucci, jej hodnota je 5,7 miliardy EUR. Nasleduje Bulgari, Prada a Armani.
Novými spoločnosťami medzi 100 najcennejšími značkami sú luxusná značka automobilky Toyota Lexus na 92. a výrobca oblečenia Burberry na 98. mieste. Z rebríčka vypadol Hertz, ktorý bol vlani na 83. mieste a Heineken, ktorý sa v minulom roku umiestnil na 100. mieste.
Hodnotu svojej značky oproti minuloročnému rebríčku najviac zvýšil internetový koncern Google, ktorého značka zdražela o 46 % na 9,8 miliardy EUR. Starbucks sa zhodnotil o 20 %, eBay a Motorola sa zlepšili každý o 18 %, Hyundai zvýšil hodnotu svojej značky o 17 %. Na druhej strane stratila značka Gap, veľkého amerického obchodníka s oblečením, 22 % svojej hodnoty. V porovnaní s minulým rokom sa výrazne znížila hodnota značky automobilového koncernu Ford o 16 %, fotografického koncernu Kodak o 12 %, výrobcu kečupu Heinz o 10 % a spoločnosti Intel o 9 %.
Značky, oceňované v rebríčku, sa vyberali podľa 2 kritérií: Značka sa musí obchodovať aj na najdôležitejších svetových trhoch. Druhou podmienkou boli dostatočne prístupné marketingové a finančné údaje.
Interbrand zverejňuje rebríček 100 najhodnotnejších značiek na celom svete raz za rok. 1. Coca-Cola (nápoje, USA) 52,9 miliardy EUR, 2. Microsoft (softvér, USA) 45 miliárd EUR, 3. IBM (počítače, USA) 44,4 miliardy EUR 4. General Electric (konglomerát, USA) 38,6 miliardy EUR 5. Intel (počítače, USA) 32,3 miliardy EUR 6. Nokia (mobilné telefóny, Fínsko) 30,1 miliardy EUR 7. Toyota (autá, Japonsko) 27,9 miliardy EUR 8. Disney (zábava, USA) 27,8 miliardy EUR 9. McDonald's (rýchle občerstvenie, USA) 27,5 miliardy EUR 10. Mercedes-Benz (autá, Nemecko) 17,2 miliardy EUR Informoval o tom nemecký denník Die Welt a rakúska agentúra APA.