New York 2. augusta (TASR) - Japonské automobilky úspešne útočia na americký trh svojimi úspornými autami. Toyota v júli po prvý raz predala v USA viac ako Ford a dostala sa na druhú priečku. Honda zasa predbehla Chrysler.
Veľké americké automobilky v medziročnom porovnaní zaznamenali výrazný pokles odbytu. Sčasti to ide na vrub toho, že pred rokom zvyšovali svoj predaj vysokými zľavami. Na americkom trhu sa dobre darilo aj nemeckým výrobcom automobilov. Porsche dosiahlo rekordný obchodný rok a Volkswagen (VW) a Mercedes-Benz zaznamenali nárast predaja. BMW pribrzdil nízky odbyt terénnych áut.
Toyota v júli medziročne zvýšila svoj odbyt o 16,2 % na 241 826 vozidiel. Model Corolla zaznamenal rast o 42,3 % na 41 800 kusov. Ford naopak utrpel pokles o 34,2 % na 241 339 áut. Príčinou je predovšetkým pokles predaja v segmente truckov, kde sa odbyt znížil o 43,8 % na 152 000 vozidiel. Ford si chce rozmyslieť, čo ďalej so slabo sa predávajúcimi značkami, ako je Jaguar. Dnes o tom informovali noviny Wall Street Journal.
Jednotka na americkom trhu, koncern General Motors (GM), v júli veľkoobchodne predal 410 332 áut. To je o 19,5 % menej ako v rovnakom období vlani. Honda tesne predbehla Chrysler s jeho značkami Chrysler, Jeep a Dodge. Odbyt Hondy v USA v uvedenom období medziročne vzrástol o 10,2 % na 151 804 vozidiel. Naopak predaj Chrysleru klesol o 37 % na 150 349 áut. Mercedes-Benz dosiahol 4-% rast na 21 591. Celkovo zaznamenal koncern DaimlerChrysler pokles o 34 % na 171 000 automobilov.
Celkovo trh v USA medziročne klesol o 17,4 % na asi 1,5 milióna veľkoobchodne predaných áut. Vlani americké koncerny zvyšovali svoj odbyt masívnymi zľavami, pretože predaj v kľúčovom, najziskovejšom segmente ťažkých terénnych áut a pickupov sa začal kvôli vysokým cenám benzínu prepadať. Kedysi dominujúce automobilky zaznamenali v poslednom období obrovské straty a siahli k drastickým úsporným opatreniam.
Nemecký výrobca športových áut Porsche dosiahol na svojom najdôležitejšom severoamerickom trhu v obchodnom roku 2005/06 (k 31. júlu) rekordný odbyt 36 669 vozidiel. To predstavuje nárast o 7 %. V júli sa odbyt vozidiel nemeckej automobilky medziročne zvýšil o 12 % na 3 335 kusov. Motorom rastu boli športové autá, zatiaľ čo predaj modelu Cayenne klesol viac ako o štvrtinu.
VW po prepade predaja v uplynulých rokoch na americkom trhu opäť začína zaznamenávať úspechy. V júli medziročne vzrástol odbyt VW o 5 % na 22 627 vozidiel. V prvých 7 mesiacoch roka vzrástol odbyt až o 17,3 % na 138 672 áut. VW za to vďačí dobrému predaju modelov Passat a Jetta. Dobre sa darí aj novému Golfu pod tradičným názvom Rabbit. Rabittov sa v júli predalo 2 109, čo je najvyšší mesačný predaj modelu Golf v USA od roku 2002, ako zdôraznila nemecká automobilka.
Koncern BMW zaznamenal v júli pokles odbytu o 12 % na 23 611 áut. Veľkoobchodný predaj terénnych áut BMW v USA sa v uvedenom období medziročne znížil o 31,5 % na 4 537 kusov. V prvých 7 mesiacoch roka klesol odbyt áut BMW v USA o 5,3 % na 180 857. Kľúčová značka BMW zaznamenala v júli pokles o 13,4 % na 20 083 áut. V období od januára do konca júla sa jej veľkoobchodný predaj zvýšil o 7,7 % na 157 303 vozidiel.
Informovala o tom nemecká agentúra DPA.