Weiterstadt 11. septembra (TASR) Česká dcéra nemeckej automobilky Volkswagen, Škoda, sa chce do roku 2009 stať druhým najväčším importérom v Nemecku. "V tomto časovom horizonte chceme dosiahnuť 2. miesto," uviedol Alfred Rieck, hovorca vedenia spoločnosti Skoda Auto Deutschland GmbH v rozhovore pre internetové vydanie nemeckého denníka Die Welt vo Weiterstadte pri Darmstadte. V súčasnosti je číslom jeden v Nemecku Renault pred Toyotou a Škodou. Za nimi nasleduje Peugeot Citro‰n a Fiat. Riecke chce zároveň dostať značku Škoda viac do povedomia verejnosti.
Napriek ambicióznym cieľom šéf Škody odmieta výdatné zľavy, aké konkurenti poskytujú kupujúcim. "Nechceme sa podieľať na cenovej vojne," konštatoval Rieck. Zdá sa, že doteraz sa táto koncepcia osvedčila. Škoda tak mohla svoj predaj do konca augusta výrazne zvýšiť. Predaje sa v auguste medziročne zvýšili z 7 751 na 9 550 nových registrácií značky Škoda. Pretože celý trh v auguste bol slabý, zvýšili Česi svoj podiel na trhu z 3,19 na 3,82 %.
Český výrobca áut, ktorý od roku 1991 patrí ku koncernu Volksqwagen so sídlom vo Wolfsburgu, zažil v uplynulých rokoch razantný vzostup. Počet registrácií v Nemecku sa od roku 1995 do minulého roka zvýšil z 21 458 áut na 102 216 vozidiel. Trhový podiel automobilky sa za toto obdobie vyšplhal z 0,62 na takmer 4 %. Obrat vzrástol z 276 miliónov EUR na 1,3 miliardy EUR v roku 2005, v prepočte 44,8 miliardy SKK.
V najbližších rokoch chcú Česi čísla charakterizujúce predaj ďalej zvyšovať, a to rozširovaním palety modelov. V súčasnosti disponuje Škoda modelmi Fabia, Octavia, Superb a Roomster 4 výrobnými radmi. Začiatkom budúceho roka príde nová Fabia a v roku 2009 športové terénne vozidlo, ktoré doteraz existuje ako štúdia s názvom "Yeti". Ďalšie rozširovanie škály modelov Rieck nevylúčil. "Nechceme prísť na trh s príliš veľkým množstvom modelov súčasne, pretože tým v konečnom dôsledku bude trpieť kvalita," ohraničil však zároveň manévrovací priestor. Škoda doteraz obsadzovala nové segmenty vždy postupne, krok za krokom. "Našou prioritou je kvalita výrobkov a starostlivosť o zákazníkov," pripomenul Riecke.
Námietky, že značka je zaprášená a konzervatívna, nechce Rieck akceptovať. "Sme značka pre všetky generácie." Obzvlášť pomocou modelu Roomster, ktorý práve teraz prichádza na nemecký trh a na ktorý je v súčasnosti už 8 000 objednávok, sa Škode stále viac darí získavať aj mladších ľudí pre túto značku. "Predtým sme boli alternatívou pre Kórejčanov, dnes je to Ford, Opel alebo Renault," konštatoval Rieck, ktorý prevzal funkciu v januári 2006 po svojom predchodcovi Dieterovi Sitzovi. Podľa Riecka sa segment zákazníkov, záujemcov o značku Škoda v posledných rokoch zmenil "z orientovaných na cenu na hľadajúcich kvalitu". Dôkazom toho je, že dnes sa predáva viac modelov drahého modelu Octavia ako úvodného modelu Fabia. Ak by išlo iba o cenu, spotrebitelia by kupovali Fabie, argumentuje Rieck.
Napriek týmto prvým úspechom značka podľa Riecka ešte nie je v cieli. Dôvodom je nízka znalosť značky. Presne každý tretí človek v Nemecku, 30 %, pozná Škodu. Pritom sa ukazuje výrazná zmena medzi východnou a západnou časťou Nemecka. V nových spolkových krajinách "je znalosť značky hneď na 2. mieste po značke Coca Cola," na západe je adekvátne nižšia.
Za to v starých spolkových krajinách sú mladší kupujúci vo vzťahu k značke Škoda "oveľa otvorenejší" ako vo východnom Nemecku, kde mnohí túto značku poznajú ešte z čias pred zjednotením Nemecka. Strednodobým cieľom je podľa Riecka "aby nás poznal každý druhý človek v Nemecku". Na to sa okrem iného v tomto roku zvýši rozpočet na reklamu značky o 40 %.