BRATISLAVA - Historicky bývala na Slovensku konečná cena nafty nižšia ako cena benzínu, ale v posledných rokoch sa čoraz častejšie stáva, že za naftu platia u nás motoristi viac. Napríklad predvčerom stál liter nafty v priemere 39,44 koruny a liter benzínu natural 38,25 koruny.
Spotrebná daň na liter nafty je pritom 14,50 koruny, teda o korunu menej ako pri benzíne. Hlavný ekonóm rafinérie Slovnaft Marek Senkovič povedal, že klesajúci rozdiel medzi cenami oboch druhov pohonných látok súvisí so zvyšujúcim sa celosvetovým dopytom po nafte a s príchodom chladných mesiacov.
V cene nafty vytŕčame
V ostatných krajinách V 4 a Rakúsku nafta ceny benzínu neprekračuje. V Česku je lacnejšia asi o korunu. Majú však iné sadzby spotrebnej dane. Kým na Slovensku je daň z litra nafty oproti benzínu nižšia len o korunu, v Česku sú to viac ako dve koruny, v Rakúsku viac ako tri koruny na liter. Vláda neráta s tým, že by spotrebnú daň v tomto roku menila.
Spotreba, a teda aj cena nafty, sa zvyšuje pravidelne práve na jeseň a v zime. Nafta patrí do skupiny tzv. stredných destilátov, kam patrí aj ľahký vykurovací olej, a firmy či jednotlivci sa v tomto období začínajú palivami predzásobovať. "Za posledné týždne na svetovom trhu pomerne prudko klesli ceny benzínu, a v porovnaní s tým len miernejšie klesli ceny nafty. Výsledkom je, že kótovaná cena nafty je v súčasnosti na svetovom trhu vyššia ako cena benzínu," povedal Senkovič.
Nafta na Slovensku bola drahšia napríklad aj v apríli minulý rok. Podľa Senkoviča to súvisí s globálnymi trendmi. "Napríklad v lete sa začína používať ako palivo, ktoré poháňa klimatizačné zariadenia." Ďalším dôvodom je mohutný hospodársky rast Číny a Indie, kde sa spotreba motorovej nafty zvyšuje, a to tlačí ceny nahor. Senkovič tiež upozorňuje na tzv. dieselizáciu. "Zatiaľ čo pred 15 rokmi malo v Európe dieselový motor každé siedme auto, dnes ho má každé druhé. Ceny nafty by mohli v budúcnosti prekonať ceny benzínu aj dlhodobejšie."
S dieselom vodič u nás neušetrí
Dieselové autá na trhu stoja o niekoľko desiatok tisíc korún viac ako benzínové modely. Niektorí zákazníci v minulosti rátali s tým, že ušetria na lacnejšej nafte a nižšej spotrebe, čo už dnes takmer nie je možné. Podľa vedúceho predaja áut spoločnosti Auto-Impex Vladimíra Hausa by majiteľ dieselu musel pri súčasných cenách nafty najazdiť asi 80-tisíc kilometrov, aby sa mu vyššia cena auta začala vyplácať. "Priemerný vodič najazdí asi 15-tisíc kilometrov ročne, takže by mu trvalo asi päť rokov, kým by sa mu začal diesel vyplácať. Málokto si však dnes kupuje auto na dlhšie obdobie," povedal Haus.
Vysoké ceny nafty majú vplyv na dopravné firmy. Podľa generálneho tajomníka Združenia cestných dopravcov Romana Kmenta by mala byť nafta používaná na profesionálne účely lacnejšia, lebo sa na ňu vzťahuje nižšia spotrebná daň. "Keďže sa však nedarí znižovať ceny nafty, je potrebné nájsť nový model cenotvorby pohonných látok," povedal.