"Hamburg je medzi nimi," uviedol hovorca Hamburgu pre ekonomiku, vzdušnú a lodnú prepravu, média a turizmus, Arne von Maydell.
Nemecko totiž vyriešilo dilemu, ako si zachovať rovnaký vplyv ako Francúzsko v koncerne EADS tak, že konzorcium investorov dočasne prevezme podiel, ktorý chce predať DaimlerChrysler. Nemecká automobilka totiž plánuje o tretinu znížiť svoj 22,5-% podiel v EADS, ktorý je materským koncernom európskeho výrobcu lietadiel Airbus. Podľa tohto riešenia si DaimlerChrysler zachová svoje hlasovacie práva, ktoré mal pri 22,5-% podiele.
Zdroj blízky rokovaniam uviedol, že Brémy a Dolné Sasko sa tiež chcú stať súčasťami konzorcia. Aj na ich území rovnako ako Hamburgu sa nachádzajú závody EADS. Spolkové štáty chcú týmto spôsobom predísť veľkému rušeniu pracovných miest v rámci reštrukturalizácie spoločnosti. Práve možnosť prepúšťania vyvolala v Nemecku najväčšiu obavu v súvislosti s prípadným prenechaním väčšieho vplyvu Francúzsku.
EADS je materským koncernom európskeho výrobcu lietadiel, Airbus. Koncern sa vlani ocitol v kríze potom, ako bol Airbus nútený posunúť dodávky superjumba A380 o dva roky. Odhaduje sa, že EADS v dôsledku toho príde v budúcnosti na prevádzkovom zisku takmer o 5 miliárd EUR, čo je v prepočte asi 172,74 miliardy SKK. Vo vnútri koncernu to posilnilo hlasy, volajúce po reštrukturalizácii, a očakáva sa aj rušenie pracovných miest.
Spomínané riešenie zahŕňa prevzatie 7,5-% podielu DaimlerChrysleru skupinou investorov, ktorí zaň automobilke poskytnú úver. Asi o 4 roky by mal DaimlerChrysler dostať tento podiel späť. V stredu o tom informoval bankový zdroj oboznámený so situáciou. Konzorcium, vedené Deutsche Bank, Commerzbank, štátnym úverovým inštitútom KfW a americkou investičnou bankou Goldman Sachs, by sa malo skladať okolo 12 subjektov a spomínaný kontrakt by mal mať hodnotu takmer 1,5 miliardy EUR.
Spojenie niekoľkých investorov má minimalizovať riziko ďalšieho oslabenia akcie EADS, ktorá je v súčasnosti asi o pätinu lacnejšia, ako bola pred rokom. "Je to dočasné riešenie. Nejde o nič iné ako o pôžičku," dodal pre agentúru Reuters nemenovaný bankový zdroj. "Banky budú podiel kontrolovať iba istý čas. Reálne sú tri až štyri roky. DaimlerChrysler dostane peniaze a bude platiť fixný úrok."
Informovala o tom agentúra Reuters.