Praha 18. januára (TASR) - Popredný výrobca nealkoholických nápojov, firma Kofola, vstúpila do spoločnosti Green-Swan, významného výrobcu liečivých potravinárskych doplnkov. Ten sa pýši napríklad známym prípravkom GS Condro, uľavujúcim od bolesti kĺbov.
"Využijeme spoluprácu v marketingu, nákupe, vývoji aj výskumu. Spoločné projekty sa pritom nebudú týkať len českého trhu," potvrdil šéf Kofoly Jannis Samaras. Podobne hovorí aj riaditeľ Green-Swanu Pharmaceuticals Jiří Pitřinec.
Kofola získala v Green-Swan 80-% podiel. Hodnotu ani ďalšie podrobnosti transakcie zúčastnení nekomentovali.
Green-Swan je dvojkou na českom trhu s potravinovými doplnkami. Tie pomáhajú najčastejšie napríklad pri poruchách spánku, artróze, ale aj v starostlivosti o krásu. Trh, na ktorom sa vlani otočilo už vyše 4 miliárd Kč, v prepočte 5 miliárd Sk, pritom stále rastie. "Konkurencia už síce tiež vzrastá, avšak stále je tu veľká perspektíva aj do budúcnosti," potvrdzuje Pitřinec.
Jednotkou medzi výrobcami doplnkov je v ČR firma Walmark. Jej ročné tržby dosahujú 2 miliardy Kč, v Green-Swane boli zatiaľ zhruba štvrtinové. "Záujem Kofoly o Green-Swan len potvrdzuje, že budúcnosť potravinových doplnkov si uvedomujú aj ďalší podnikatelia," hodnotí postup konkurencie hovorkyňa Walmarku Kateřina Ondřejková. Samotný Walmark pritom ešte pred 2 rokmi vyrábal aj nápoje. Túto výrobu však predal divízii do Poľska, aby sa mohol sústrediť len na lukratívnejšiu farmáciu.
Kofola sa ale vzdať nápojov nehodlá. Vlani ešte bez prispenia Green-Swanu dosiahla rekordné tržby 3,5 miliardy Kč. A v tomto roku chystá ako inováciu Kofoly a ovocných šťav, tak i expanziu na ďalšie trhy.
Spolu s nákupom nových spoločností vzrástol za vlaňajší rok aj počet zamestnancov Kofoly. V českej časti firmy pracuje 565 ľudí. Vrátane dcérskej spoločnosti Klimo teraz zamestnáva firma viac ako 1 100 zamestnancov.
Ambície firmy, ktorá je na českom trhu podľa tržieb dvojkou za celosvetovým gigantom Coca Cola zďaleka nekončí. "Na Slovensku sme už jednotkou. Naším cieľom v budúcich 5 rokoch je dostať sa do prvej trojky v celom stredoeurópskom regióne - teda na Slovensku, v Maďarsku a Poľsku," hovorí šéf Kofoly Samaras.
Vlani Kofola dokončila zmenu spoločnosti na nadnárodnú firmu s holdingovým usporiadaním. Od novembra je Kofola Holding materskou spoločnosťou, ktorá riadi všetky svoje dcérske firmy. Po vlaňajšom rozširovaní teraz v strednej Európe má Kofola už 4 výrobné závody. Dva v Česku a po jednom na Slovensku a v Poľsku.
Informoval o tom český denník Hospodářské noviny.
(1 CZK = 1,258 SKK)