V nasledujúcich desiatich rokoch by sa mal realizovať program sprísnenia prevádzkových noriem pre výrobky automobilového priemyslu. Bush uviedol, že je životným záujmom Američanov, aby sa diverzifikovalo zásobovanie USA energiami. Cesta k cieľu je v aplikovaní účinnejších technológií.
Podľa prezidentovho návrhu by sa mala zvyšovať efektívnosť prevádzky osobných vozidiel a ľahkých nákladných automobilov asi o 4 % ročne. Návrh však vyvoláva určité pochybnosti v automobilovom priemysle a medzi jeho priaznivcami v Kongrese.
Ak by sa plán zrealizoval, potom by USA v roku 2017 spotrebovali o 20 % menej pohonných látok než vlani.
Kongresman John Dingell, predseda výboru pre energiu a obchod v Snemovni reprezentantov povedal, že plán vyžaduje dôsledné preskúmanie, a treba sa pritom oprieť o zásadu lekárov, ktorá znie: "Po prvé, nesmie to uškodiť". Demokrat Dingell pochádza zo štátu Michigan, v ktorom sídlia najväčší americkí výrobcovia motorových vozidiel.
Ochrancovia životného prostredia vypočítali, že v roku 2017 by mal prejsť automobil na liter pohonnej látky 14,5 kilometra (km). Modely, ktoré majú automobilky pripravené do výroby nové normy ešte nemusia plniť. Prísnejšie normy začnú platiť na osobné automobily vyrobené v roku 2010 a na ľahké nákladné vozidlá od roku 2012.
V USA už dve desaťročia platí predpis, že vozidlá musia na liter pohonnej látky prejsť priemerne 11,7 km.
Bushov plán povedie k rýchlemu rastu spotreby etanolu a iných druhov biopalív. Do 10 rokov by sa ich v USA mohlo spotrebovať ročne 132,5 miliardy litrov, kým do 5 rokov by mala byť ich spotreba vzrásť na 28,4 miliardy litrov.
V júni minulého roku predstavitelia amerických automobiliek General Motors, Ford a DaimlerChrysler uviedli, že do roku 2010 zvýšia na dvojnásobok výrobu vozidiel na "biopalivá". Pôjdu na zmes, ktorá bude zložená z 15 % benzínu a 85 % etanolu.
Detroitské automobilky už vyrobili viac ako 5 miliónov vozidiel na biopalivo a do roku 2010 sú schopní dodávať ich 2 milióny ročne.
Automobilky však poukazujú na to, že zo 170 000 čerpacích staníc v krajine má v ponuke palivo E85 len menej ako percento.
Prezidentov návrh obsahuje aj systém obchodných alebo "bankových" úverov, aby splnili nové normy. Systém by mal viesť k tomu, aby americké automobilky kupovali "palivové úvery" od Japoncov, napríklad Hondy a Toyoty, ktoré majú vyššiu hospodárnosť prevádzky svojich vozidiel.
Informovala o tom AP.