Nemci míňajú rovnako ako pred začiatkom roka. Tento fakt je ďalším signálom rastu spotrebiteľskej dôvery.
Maloobchodníci sa pôvodne obávali, že spotrebitelia budú v panike nakupovať pred koncom roka 2006 a že dopyt od začiatku tohto roka prudko klesne. Tento scenár sa nestal skutočnosťou a podľa hovorcu nemeckého maloobchodného reťazca KarstadtQuelle Jörga Howeho je obchodovanie úplne normálne.
Samozrejme, drahšie veci, ako sú práčky, plazmové televízory a kuchyne, sa dobre predávali pred Vianocami. "Predaj pokračuje v dobrom tempe aj v januári a vplyv zvýšenia DPH sa na tržbách prakticky neprejavuje," uviedol Howe. Aj najväčší nemecký maloobchodný reťazec Metro informoval, že v priebehu Vianoc vzrástol nákup drahšieho tovaru, predovšetkým elektroniky. Spoločnosť teraz analyzuje, či to súvisí so zvýšením DPH alebo či to bol iba bežný rast predaja pred Vianocami.
Nemecko, ktoré je najväčšou európskou ekonomikou, viac ako desaťročie trpelo pomalým rastom hospodárstva a nízkymi spotrebiteľskými výdavkami. Obraz nemeckej ekonomiky je však v súčasnosti podstatne ružovejší. Podnikateľská dôvera v januári dosiahla 6-mesačné maximum vďaka priaznivému vývoju na trhu práce a pozitívnemu investičnému výhľadu.
Niektorí ekonómovia, ktorí sa v roku 2006 obávali, že zvýšenie DPH povedie k rastu inflácie a utlmeniu rastu, sú tiež pozitívne prekvapení nízkym dopadom tohto opatrenia. Európska centrálna banka (ECB) očakáva, že zvýšenie DPH v Nemecku spôsobí v tomto roku nárast inflácie v krajine o 0,4 percentuálneho bodu.
Informovala o tom agentúra Reuters.