BRUSEL. Minimálna daň z nafty sa pravdepodobne zvýši z terajších 302 eur až na 380 eur na tisíc litrov. Európska komisia chce vyrovnať rozdiely medzi jednotlivými členskými krajinami. V súčasnosti sa totiž bežne stáva, že vodiči z jednej krajiny využívajú nižšie ceny nafty v inej členskej krajine.
V 27 štátoch únie je harmonizovaná len minimálna spotrebná daň vo výške 302 eur. Rozdiely medzi členskými štátmi sú pritom až 400 eur. V krajinách, ktoré dostali prechodné výnimky, sa sadzba pohybuje okolo 220 až 294 eur. Najvyššiu sadzbu – 693 eur za tisíc litrov má Veľká Británia.
Tieto výrazné rozdiely nútia vodičov kamiónov k rôznym obchádzkam a tankujú v krajinách, kde sú najnižšie dane.
Dane chýbajú v štátnych pokladniciach
Náklady na palivo tvoria 20 až 30 percent nákladov, ktoré dopravné firmy potrebujú na prevádzku. Rozdiely v daniach im umožňujú značne šetriť. Prispievajú však k znečisťovaniu ovzdušia emisiami kysličníka uhličitého.
Tankovacia turistika stála napríklad nemeckú štátnu pokladnicu v roku 2004 asi 1,9 miliardy eur. Nemeckí vodič tankujú prevažne v Poľsku a Českej republike. Vzhľadom na to, že všetci dopravcovia tieto výhody nemôžu využívať, dochádza k narušeniu konkurenčného prostredia.
„Dopravcovia, ktorí jazdia medzi viacerými štátmi alebo majú sídlo blízko hraníc s krajinou, kde je nižšia daň, vykonávajú fiškálne plánovanie označované tankovacia turistika. Dotankujú si v krajinách s nízkou daňou, aby mali výhodu proti konkurencii,“ píšu autori štúdie, ktorú si na túto tému dala vypracovať Európska komisia.
Horná hranica, ktorú teraz musia členské krajiny dodržiavať, by mala byť zrušená.