Praha 3. februára (TASR) Slovenské kamióny a nákladné autá nad 12 ton predstavujú v Česku až druhú najpočetnejšiu skupinu zahraničných vozidiel, ktoré využívajú elektronickým mýtom spoplatnené diaľnice a cesty pre motorové vozidlá. Ale pokiaľ ide o platby, Slováci sú medzi zahraničnými dopravcami v ČR na prvom mieste.
Vyplýva to z dnes zverejnenej bilancie prvého mesiaca fungovania elektronického mýtneho systému v ČR.
Slovenskí dopravcovia zaplatili v januári prostredníctvom elektronického mýta za použitie diaľnic približne 58,4 milióna Kč, kým poľskí dopravcovia iba 23,6 milióna Kč. A to aj napriek tomu, že palubné jednotky českého mýtneho systému malo ku koncu januára 10 247 slovenských vozidiel a až 13 678 poľských vozidiel.
Tento zdanlivý nepomer je daný tým, že prejazdy poľských kamiónov cez Česko sú kratšie než trasy kamiónov zo SR, ktoré idú častejšie naprieč celou krajinou.
Kým české nákladné autá sa v januári na celkových príjmoch z mýtneho v ČR podieľali 64 %, na vozidlá nad 12 ton zo SR pripadlo takmer 14 %. Treťou najväčšou skupinou platcov mýtneho sú v ČR poľskí dopravcovia s podielom necelých 6 %.
Ako dnes informoval riaditeľ úseku prevádzkovateľa elektronického mýta Riaditeľstva ciest a diaľnic ČR Václav Nestrašil, v januári systém elektronického výberu mýta priniesol celkové tržby 422 miliónov Kč, z toho 213 miliónov Kč pripadá na predplatené poplatky a 208 na následné platby na základe faktúry.
Mýtny systém v ČR prináša denne v priemere 13,6 milióna Kč. Najvyššie tržby systém zaznamenal 30. januára, a to 19,3 milióna Kč.
V ČR doteraz vydali takmer 125 000 palubných jednotiek Premit, z toho si české spoločnosti prenajali 59 000 jednotiek a zahraniční dopravcovia asi 64 000.
Podľa spoločnosti Kapsch, ktorá systém vybudovala podľa rakúskeho modelu, bola v januári úspešnosť pri výbere mýtneho v ČR na úrovni až 99,8 %. V dlhodobom horizonte by sa úspešnosť mala pohybovať na úrovni asi 98 %, konštatoval generálny riaditeľ spoločnosti Kapsch ČR Karel Feix.
Obavy, že časť nákladných vozidiel sa kvôli poplatkom rozhodne viac využívať elektronickým mýtom nespoplatnené cesty 1. triedy, sa v ČR nepotvrdili. Vyplýva to z medziročného porovnania objemu dopravy v januári.
Kontrolný systém, súčasťou ktorého je aj 25 špeciálne vybavených vozidiel colnej správy, v súvislosti s mýtom zistil v januári 1 986 porušení predpisov a zákona. Pokuty dosiahli 2,5 milióna Kč a v 83 prípadoch bolo proti previnilcom začaté správne konanie.
V súvislosti s tvrdením colníkov z tohto týždňa, že posádky kontrolných vozidiel majú časté problémy so spojením svojich počítačov s centrálou mýtneho systému, šéf českej pobočky spoločnosti Kapsch priznal, že počítačové programy pre colníkov sa ešte dolaďujú. "Sú niektoré problémy, ktoré vznikajú obojstranne," konštatoval Feix.
Inou kapitolou sú právne nejasnosti, či colníci, ktorí kamióny na cestách kontrolujú, majú právomoc mýto vyberať alebo je na to príslušné Riaditeľstvo ciest a diaľnic ČR. "V tejto chvíli nie je celkom jasné, kto by to mal dovyberať," priznal Nestrašil. Chyba sa podľa neho dostala do zákona pri schvaľovaní pozmeňujúcich návrhov.
Systém mýtnych brán a evidencie nákladných vozidiel vybavených jednotkami Premit umožňuje po prvý raz v histórii analyzovať dopravu na českých diaľniciach do najmenších podrobností. Okrem takých kuriozít, že v januári spoplatnenými úsekmi českých ciest prešlo sedem kamiónov z Vatikánu, päť vozidiel z Iránu a po jednom z takých vzdialených krajín ako Jemen, Afganistan a Pakistan, systém presne ukazuje i to, ktoré úseky sú najviac zaťažené, a naznačuje aj to, ako by sa dala doprava regulovať. Špička vyťaženosti českých diaľnic je v pracovné dni od 10.00 do 18.00 h. Podľa Feixa by ministerstvo dopravy mohlo do budúcnosti uvažovať o tom, že by sa poplatky v nočných hodinách znížili a časť kamiónov by potom uprednostnila jazdu v noci.