BRUSEL,PRAHA. Európska komisia včera navrhla zníženie emisií oxidu uhličitého nových automobilov na 130 gramov na kilometer do roku 2012. Komisia chce takýmto spôsobom bojovať proti globálnemu otepľovaniu. V súčasnosti autá vypúšťajú do ovzdušia priemerne 161 gramov CO2 na kilometer.
Podľa medzinárodnej Spoločnosti motorových výrobcov by uvedenie technológie zdražilo každé auto asi o 2500 eur (86–tisíc korún),
Brusel v návrhu čiastočne zmiernil svoje požiadavky, pôvodne uvažoval o 120 gramoch na kilometer. Zníženie na 130 gramov by sa malo dosiahnuť technologickými zmenami v motoroch a zníženie o ďalších desať gramov pomocou lepších pneumatík, efektívnejšieho riadenia a ďalších menších technologických zmien.
Komisia nepozná dosahy
Automobiloví výrobcovia komisii vyčítajú, že ešte pred samotným návrhom neurobila dosahovú štúdiu o tom, aký reálny výsledok môže jej krok priniesť. Brusel sa oficiálne bráni tým, že teraz ide o prvý výkop a prieskum záťaže pre priemysel. Ľudia z kabinetu komisára Verheugena hovoria, že chceli najskôr zadať dosahovú štúdiu.
Komisia sa dostala pod politický tlak zo strany verejnosti a ekológov, že ustupuje priemyslovej loby práve vo chvíli, keď skupina niekoľkých tisíc vedcov vyhlásila, že za globálne otepľovanie, na ktorom sa emisie z áut významne podieľajú, môže človek. Preto sa Brusel rozhodol nečakať a zverejnil svoj zámer bez skúmania dosahu.
„Je to tlak na to, aby Európa produkovala menšie autá,“ povedal prezident Spolku automobilových inžinierov a technikov Slovenska Ján Lešinský. Počet registrácií mini a malých áut na európskom trhu neprevyšuje dvadsať percent. Komisia podľa neho tlačí na to, aby sa počet takýchto registrácií zvýšil.
Obmedzenie emisií oxidu uhličitého je pri naftových motoroch podľa Lešinského na hranici splniteľnosti, potom by už boli predražené. „Pri benzínových motoroch tam ešte existuje rezerva,“ povedal. Podľa neho smernica bude zároveň tlačiť na výrobcov využívať materiály, aby autá boli ľahšie.
Postoj automobiliek v únii nie je jednotný. Zatiaľ čo francúzske a talianske firmy nemajú s návrhom EÚ väčšie problémy, Nemcom sa snaha Európskej komisie nepáči.
Oslovené automobilky, ktoré pôsobia na Slovensku, sa však nevedeli k návrhu komisie vyjadriť s tým, že ich vývojové centrá pre motory, ktorých sa smernica na obmedzenie emisií priamo týka, sú v iných krajinách.
Na Slovensko už dovážajú hotové motory, prípadne ich hlavné celky.
Zatiaľ však nie je príliš jasné, ako únia na zníženie emisií automobilky donúti.
Emisie CO2 (g/km)
Značka | 1997 | 2005 |
Fiat | 169 | 139 |
Citroen | 172 | 144 |
Renault | 173 | 149 |
Ford | 180 | 151 |
Peugeot | 177 | 151 |
Opel | 180 | 156 |
Toyota | 189 | 163 |
Kia | 202 | 170 |
Škoda | 165 | 152 |
Seat | 158 | 150 |
Honda | 184 | 166 |
Mercedes | 223 | 185 |
Hyundai | 189 | 170 |
Volkswagen | 170 | 159 |
BMW | 216 | 192 |
Volvo | 219 | 195 |
Audi | 190 | 177 |
Mazda | 186 | 177 |
Suzuki | 169 | 165 |
Nissan | 177 | 172 |
zdroj: European Federation for Transport and Environment