Brusel 8. februára (TASR) - Európska komisia (EK) dnes predložila svoje plány na zmenu pravidiel o ochrane spotrebiteľov. Týmto spôsobom chce dosiahnuť posilnenie ich dôvery vo vnútorný trh Európskej únie (EÚ), elektronický obchod a cezhraničný nákup. Brusel chce takisto lepšie informovať spotrebiteľov o ich právach a zaručiť im rovnakú ochranu vo všetkých krajinách EÚ.
Výdavky spotrebiteľov, zahŕňajúce domácnosti a neziskové organizácie, predstavujú 58 % hrubého domáceho produktu (HDP) EÚ. V minulom roku nakupovalo 27 % občanov EÚ prostredníctvom internetu, avšak len v 6 % išlo o cezhraničný obchod. Dôvodom je najmä nedôvera v takýchto druh obchodu vzhľadom na obavy z dodatočných finančných nákladov pre dodanie tovaru či z možných problémov napríklad v prípade potreby riešenia reklamácie. EK chce preto harmonizovať pravidlá v celej EÚ, aby tak spotrebiteľom zaistila rovnaké práva a ochranu v rámci celej EÚ.
"Potrebujeme radikálnu revíziu spotrebiteľských pravidiel. V súčasnosti nefungujú on-line nákupy tak, ako by mali, a komplikované pravidlá sú prekážkou pri zavádzaní nových podnikateľských nápadov. Je otázne, či si môžeme dovoliť mať v Európe 27 elektronických minitrhov a odopierať spotrebiteľom právo na väčší výber, príležitosti a konkurencieschopné ceny," uviedla komisárka pre ochranu spotrebiteľa Meglena Kunevová.
Súčasná európska legislatíva týkajúca sa tejto oblasti a zahŕňajúca 8 smerníc je v platnosti 20 rokov a potrebuje podľa komisárky aktualizáciu a prispôsobenie situácii a vývoju. EK preto dnes začala verejné konzultácie a predložila 28 konkrétnych návrhov možných nových opatrení. Tie sa týkajú okrem iného zjednodušenia pravidiel pre vrátenie tovaru. Zatiaľ čo v niektorých krajinách sa za vrátenie tovaru neplatí nič a stačí informovať mailom, v iných znáša zákazník všetky náklady a predajcu treba informovať doporučeným listom. Brusel by takisto chcel, aby mali spotrebitelia právo zvoliť si sami formu náhrady v prípade chybného tovaru. Zjednotili by sa tiež pravidlá pre garanciu a stanovenie obdobia, počas ktorého je možné tovar vrátiť.
Podľa posledných údajov dostávajú spotrebiteľské centrá v EÚ každoročne stovky sťažností týkajúcich sa elektronického obchodu. Takmer v polovici prípadov ide o nedodanie, neskoré alebo čiastočné dodanie tovaru, štvrtinu tvoria sťažnosti na chybný tovar.
Návrhom EK sa budú zaoberať členské krajiny a Európsky parlament.