Bratislava 18. februára (TASR) Väčšinovému vlastníkovi Slovenských aerolínií (SA), rakúskej spoločnosti Austrian Airlines (AUA) podľa exministra dopravy, pôšt a telekomunikácií Pavla Prokopoviča (SDKÚ-DS) nejde o vyplatenie starých dlhov aerolínií v požadovanej výške 171 miliónov Sk. "Myslím si, že problém AUA je v niečom inom. Oni nechcú Slovenské aerolínie," uviedol Prokopovič v dnešnej diskusnej relácii televízie TA3 V politike.
Skutočnosť, že záväzky SA nepresahujú sumu 200 miliónov Sk, ktoré sa zaviazali uhradiť v roku 2004 samotné AUA, potvrdila podľa Prokopoviča ešte pred podpísaním zmluvy s rakúskou spoločnosťou renomovaná audítorská firma, o čom existuje aj záznam. Exminister preto existenciu ďalších záväzkov presahujúcich pôvodnú sumu spochybňuje. "Myslím si, že si treba najprv preveriť, čo sú to za záväzky, odkiaľ tá pohľadávka AUA vznikla," upozornil exminister. Ak sa nakoniec existencia týchto záväzkov potvrdí, podľa Prokopoviča by malo nasledovať trestné oznámenie na spomínanú audítorskú firmu.
Podľa súčasného ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií Ľubomíra Vážneho (Smer-SD) však audítorská správa, ktorou sa Prokopovič obhajuje, neexistuje. "Zatiaľ som takú nenašiel, a ani manažment mi ju zatiaľ nepredložil," konštatoval. Nepochopiteľná je podľa neho najmä skutočnosť, že ani predávajúci, ani kupujúci si pred podpisom zmluvy nepozreli, čo sa v SA vlastne deje. "Ani predávajúci nevedel, že tie záväzky budú viac ako 200 miliónov korún, a ani kupujúci si nepreveril, či tie záväzky budú viac ako 200 miliónov korún," upozornil minister. Keď kupujúci napokon zistil, že v SA sú záväzky presahujúce túto sumu, donútil podľa Vážneho vtedajšie Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR podpísať k zmluve dodatok, že ak budú záväzky vyššie ako 200 miliónov Sk, hradí ich štát. Ministerstvo navyše pri tom podľa neho konalo protiprávne. "Dodatok, ktorý zakladal budúce finančné plnenie štátom, nebol nijako krytý vládou," spresnil Vážny s tým, že zákon to vyžaduje. Takýmito tvrdeniami, reagoval Prokopovič, chce minister iba posunúť túto problematiku do politickej roviny, pričom hľadá vinníka tam, kde nie je. Zároveň sa snaží zakryť skutočnosť, že súčasné vedenie MDPT za 8 mesiacov v tejto otázke nijako nekonalo.
AUA sa v zmluve zo septembra 2004 zaviazali zaplatiť 200 miliónov Sk ako úhradu existujúcich dlhov SA, na základe čoho mali následne v aerolíniách získať väčšinový podiel. K tejto zmluve bol následne vypracovaný dodatok, v ktorom sa MDPT zaviazalo uhradiť prípadné ďalšie existujúce záväzky aerolínií presahujúce hodnotu 200 miliónov Sk. Na základe toho v súčasnosti rakúska spoločnosť, ktorá vlastní v SA viac ako 62-% podiel, žiada od slovenskej vlády 171 miliónov Sk, pričom ju pôvodne požadovali zaplatiť do konca roka 2006. Aj keď zatiaľ zostávajú väčšinovým vlastníkom SA, od nového roka sa AUA nepodieľajú na ich financovaní. Aerolínie tak s najväčšou pravdepodobnosťou skončia v konkurze. Slovenská vláda doteraz nerozhodla o tom, či požadovanú sumu vyplatí. Obrátila sa pritom aj na Európsku komisiu (EK), aby posúdila, či by takáto úhrada nepredstavovala nepovolenú štátnu pomoc.