SME
Piatok, 27. máj, 2022 | Meniny má Iveta

Štrajk sa skončil, Biró zatiaľ ostal

Letoví dispečeri dosiahli takmer, čo chceli. Rezort dopravy sa zaviazal, že preverí, či je ich šéf zodpovedný za zníženie bezpečnosti letovej premávky nad Slovenskom.

Letoví dispečeri včera ukončili štrajk, avšak letová premávka nad Slovenskom ešte nebola úplne obnovená.Letoví dispečeri včera ukončili štrajk, avšak letová premávka nad Slovenskom ešte nebola úplne obnovená. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO SME – PAVOL FUNTÁL)

BRATISLAVA. Po necelých šiestich dňoch nastúpili štrajkujúci letoví dispečeri riadne do práce. Štrajk však nie je úplne zažehnaný, ostávajú totiž v štrajkovej pohotovosti a budú čakať, či ministerstvo dopravy splní svoje sľuby.

„Ministerstvo nám garantovalo splnenie našich bezpečnostných požiadaviek a to konkrétnym spôsobom a v konkrétnych lehotách,“ povedal včera hovorca Združenia riadiacich letovej prevádzky Pavel Bugár.

Minister dopravy Ľubomír Vážny sa na rokovaniach zaviazal, že ak národný alebo medzinárodný bezpečnostný audit preukáže pochybenie šéfa Letových prevádzkových služieb Romana Biróa, odvolá ho.

Bezpečnosť preletov už overujú

Dispečeri totiž tvrdia, že práve Biró je zodpovedný za zníženie bezpečnosti letovej premávky na slovenskom nebi a žiadali jeho okamžité odvolanie. Štrajkujúci argumentujú napríklad tým, že vlani bolo pre nedostatky v dodržiavaní predpisov šesť nebezpečných priblížení lietadiel. Znamená to, že lietadlá boli od seba vzdialené ani nie 10 kilometrov. Takúto vzdialenosť preletí osobné lietadlo za menej ako minútu.

Národný audit už od 22. februára robí Letecký úrad, ktorý dohliada aj na bezpečnosť letovej premávky nad Slovenskom. Medzinárodný audit bude v réžii európskej organizácie pre bezpečnosť letovej prevádzky Eurocontrol. Začať by mal do dvoch týždňov. Takýto audit môže trvať niekoľko týždňov. Po jeho ukončení sa jeho výsledky ešte vyhodnocujú a na ich základe sa urobia potrebné kroky.

Nezákonnosť nebudú posudzovať

Minister Vážny viackrát povedal, že štrajk je nezákonný. Advokáti však oponovali, že zamestnanci majú podľa ústavy právo na štrajk, a to nielen pri kolektívnom vyjednávaní.

Po včerajšom rokovaní je však jasné, že sa nezákonnosť štrajku nebude posudzovať. „Ministerstvo dopravy garantuje, že zo strany Letových prevádzkových služieb nebude daný podnet na preskúmanie nezákonnosti štrajku vyhláseného Združením riadiacich letovej prevádzky,“ povedal hovorca rezortu dopravy Marián Jánošík.

Na odplatu sa dispečeri zaviazali, že nebudú požadovať zvýšenie ani valorizáciu svojich platov v kolektívnej zmluve pre rok 2008. „Dohodli sme sa, že platy budú zmrazené,“ povedal riaditeľ sekcie civilného letectva a vodnej dopravy na ministerstve dopravy Ján Breja. Majú sa tým znížiť vplyvy štrajku na príjmy Letových prevádzkových služieb.

Prevádzka je stále obmedzená

Vzdušný priestor nad Slovenskom môže byť rozdelený do štyroch sektorov. Podľa Bugára bude môcť každý sektor obsluhovať približne 20 lietadiel za hodinu.

V prvej vlne sa do štrajku zapojilo zhruba 55 dispečerov. Podľa posledných informácií sa štrajkovať rozhodlo zhruba 80 percent z celkového počtu 121 dispečerov.

Štrajk znamenal pre Letové prevádzkové služby stratu denných tržieb asi dva milióny korún.

Tento štátny podnik nesmie podľa predpisov Európskej únie vykazovať zisk. Poplatky za prelety lietadiel ponad Slovensko môže použiť len na školenia zamestnancov, ich mzdy či modernizáciu techniky.

Čo robí letový dispečer

Hlavnou úlohou dispečera je zabraňovať zrážke lietadiel vo vzduchu. To znamená v predstihu vyhľadávať možné konflikty.

V prípade, že konflikt nájde, musí včas zabezpečiť, aby k zrážke nedošlo.

Musí sledovať aj to, či nehrozí zrážka lietadla so zemou.

Okrem toho je úlohou dispečera zabezpečovať let lietadiel tak, aby bol čo najefektívnejší vzhľadom na čas a náklady.

V prípade, že sú na trase lietadla búrky, dispečeri riešia aj ich presmerovávanie.

Zdroj: SME
Dobrík: Počkáme na výsledok auditu

O štrajku letových dispečerov a ich práci sme sa rozprávali s predsedom štrajkového výboru IGOROM DOBRÍKOM.

Rokovania s ministrom dopravy Ľubomírom Vážnym nateraz skončili. Dôverujete dohode, ktorá vznikla?

„Je to vyhlásenie ministra, ktorý sa zaručil, že záväzky rezortu budú splnené. Dohoda je aj o dôvere a môžem povedať, že mu zatiaľ dôverujeme.“

Vrátila sa už situácia v Letových prevádzkových službách do normálu?

„Nie, pretože teraz bude prešetrovanie celej záležitosti. Na prešetrovaní však budú aj ľudia z našich radov. V minulosti tam boli len pracovníci manažmentu.“

Aká je situácia, čo sa týka preletov nad územím Slovenska?

„Je znížená kapacita na jednotlivé sektory z bežných asi 30 lietadiel za hodinu na 20 lietadiel. Lety budú trochu meškať. V tomto období je menej letov, počas letnej sezóny by však meškania boli väčšie.“

Budú teraz štrajkujúci robiť nejaké kroky proti šéfovi Letových prevádzkových služieb Romanovi Biróovi?

„Nie, počkáme na ukončenie auditu. Zatiaľ však ostávame v štrajkovej pohotovosti.“

K akým ohrozeniam bezpečnosti dochádzalo v posledných rokoch?

„Za posledných šesť mesiacov v lete došlo k zvýšeniu priblížení lietadiel pod minimálnu vzdialenosť. Lietadlá boli bližšie ako stanovený limit 10 kilometrov.

Tvrdíme, že je to spôsobené únavou riadiacich a čiastočne aj tým, že systém riadenia letov nie je vyladený tak, ako by mal byť a aké sú jeho možnosti. Problém je aj v tom, že riadiaci odpracujú za sedem po sebe nasledujúcich dní aj vyše 48 hodín, ako je stanovené v Zákonníku práce. Počas zimy totiž pracujú dispečeri menej a v lete to dobiehajú.“

Ivan Kahanec
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (27. 5. 2022)
USD 1.070
AUD 1.511
CZK 24.676
JPY 135.950
CAD 1.372
GBP 0.851
HUF 391.720
PLN 4.608
CHF 1.028
SEK 10.598

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete?
  2. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách
  3. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov?
  4. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu
  5. Bratislavský realitný trh oživí GALVANIA rezidencie
  6. Slovenských tridsiatnikov láka zakladanie fondov
  7. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných
  8. Kúpele sú liečivý celok, Thermia jeho kráľovná!
  1. Dve zľavy na jedného: Toto predĺženie v PLANEO je vaša šanca!
  2. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete?
  3. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách
  4. Pozor na úrazy na trampolíne, najčastejšie sú poranenia končatín
  5. Prvé slovenské diela vo forme NFT sprístupňuje 365.bank
  6. Wüstenrot rástol v životnom poistení o takmer 40 percent
  7. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov?
  8. Máte doma SodaStream? Vymeňte si bombičku pohodlne z gauča
  1. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných 13 329
  2. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu 5 959
  3. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov? 5 289
  4. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 4 768
  5. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 2 436
  6. Ako umocniť svoju lásku k Chorvátsku? Vlastným apartmánom! 1 985
  7. Zodpovedné nakupovanie chráni biodiverzitu pre budúce generácie 1 301
  8. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete? 1 261

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  2. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  3. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  4. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  5. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  6. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  7. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  8. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 9 100
  2. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 6 103
  3. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 4 718
  4. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa 3 914
  5. Jana Melišová: G.Bush označil inváziu do Iraku za „neoprávnenú a brutálnu", než sa opravil, že mal na mysli ruskú inváziu na Ukrajinu 3 227
  6. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 3 139
  7. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Kam až zájdu návrhy na obmedzovanie prístupu k interrupciám? 2 847
  8. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 1 820
  1. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
  2. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  3. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  5. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  6. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  8. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Marek Senkovič.

Zastropovanie cien je rozhodnutie, ktoré zničí trh, hovorí.


a 1 ďalší 12 h
Ilustračné foto.

Návrhy na zníženie cien palív už vo vládnej koalícii kolujú.


15 h
Lacné palivá už pre Slovákov v Maďarsku nebudú.

Zmenu predstavila Orbánova vláda.


16 h
Poslanci Národnej rady SR.

SaS bude naďalej proti, poslanci zvyšných strán za.


TASR 16 h

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  2. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  3. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  4. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  5. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  6. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  7. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  8. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 9 100
  2. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 6 103
  3. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 4 718
  4. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa 3 914
  5. Jana Melišová: G.Bush označil inváziu do Iraku za „neoprávnenú a brutálnu", než sa opravil, že mal na mysli ruskú inváziu na Ukrajinu 3 227
  6. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 3 139
  7. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Kam až zájdu návrhy na obmedzovanie prístupu k interrupciám? 2 847
  8. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 1 820
  1. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
  2. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  3. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  5. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  6. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  8. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
SkryťZatvoriť reklamu