Bratislava 8. marca (TASR) - Rast konkurencieschopnosti odvetvia turizmu pri lepšom využívaní potenciálu so zámerom vyrovnávania regionálnych disparít a tvorby pracovných miest je hlavným cieľom materiálu - Nová stratégia cestovného ruchu (CR) SR do roku 2013, ktorú rezort hospodárstva predložil do pripomienkového konania.
Tvorcovia stratégie predpokladajú, že podiel devízových príjmov z aktívneho zahraničného CR (AZCR) na tvorbe HDP SR v roku 2009 a 2013 dosiahne 3,3 % a 4 %.
Víziou stratégie je destinácia Slovensko ako krajiny s dynamicky sa rozvíjajúcim turizmom. Ide o ponuku produktov a služieb CR pre domácich a zahraničných návštevníkov a koordinované riešenie úloh a nástrojov podpory CR na všetkých úrovniach (štát, VÚC, mestské a obecné úrady, profesijné organizácie, podnikateľské subjekty). V rámci rozvoja turizmu bude rozhodujúca trvalá udržateľnosť, a to ekonomická, sociálna a environmentálna.
Základom dynamizácie odvetvia turizmu sa má stať koncepčné riadenie aktivít a koordinácia subjektov zodpovedajúcich za stav CR na všetkých úrovniach. Požiadavka na kvalitu poskytovaných služieb v CR, nielen v ubytovacích a reštauračných zariadeniach, bude podmienená kvalifikáciou pracovnej sily. Ak budú uspokojivé služby, ekonomicky budú podnikatelia napr. s ponukou ubytovacích kapacít evidovať viac prenocovaní a budú profitovať.
Víziou predkladateľa materiálu je, aby sa v roku 2013 medziročne zvýšil AZCR minimálne o 1 až 2 %. Pri rovnakom tempe zahraničného CR by sa jeho aktívne saldo zvýšilo o 1 až 1,5 miliardy Sk.
V roku 2013 by mal priemerný počet prenocovaní predstavovať 4,8 noci a počet registrovaných návštevníkov v ubytovacích zariadeniach 4,3 milióna (vlani 3,9 mil. osôb), v tom zahraniční 1,71 milióna ľudí. Destinácia Slovensko by mala v roku 2009 evidovať 26,5 milióna cudzincov, v roku 2013 už 27,2 milióna. Zahraniční návštevníci by mali na Slovensku v roku 2009 a 2013 utratiť v priemere výdavky 60 USD a 70 USD/osoba/deň.
Strategický materiál menuje ťažiskové formy CR - letná turistika, kúpeľná a zdravotná turistika, zimný turizmus, mestský a kultúrny CR, vidiecky turizmus plus agroturistika. Podľa MH splnenie strategického cieľa turizmu do roku 2013 predpokladá posilnenie odvetvia turizmu v ekonomike, zvýšenie atraktívnosti destinácie a rozsahu pobytového CR a vďaka kvality služieb aj zlepšenie štruktúry cudzincov, ktorí zavítajú na Slovensko.