BRATISLAVA. Hoci je vo firmách zabezpečovanie niektorých činností inou firmou bežné a je považované za efektívne, pri štyroch z desiatich kontraktov firmy nepreverujú zo strategického hľadiska, či to naozaj je tak. Vyplýva to z prieskumu poradenskej spoločnosti KPMG.
„Príliš veľa podnikov tápe v tme, keď majú zhodnotiť reálnu hodnotu svojich outsourcingových kontraktov,“ povedal Egidio Zarella, riaditeľ divízie IT Advisory KPMG.
Prieskum sa zameriaval na spoločnosti, ktoré platia ročne za tzv. outsourcing viac ako milión dolárov (zhruba 26 miliónov korún).
V prieskume figuruje aj niekoľko slovenských firiem z priemyslu, ktoré využívali dodávky informačných technológií a systémov. Ich mená však KPMG nechcelo zverejniť. Zapojené slovenské firmy sa podľa Jozefa Géciho z KPMG správajú veľmi podobne, ako hovorí prieskum. „Rovnako ako zahraničné firmy aj slovenské hodnotia outsourcing subjektívne. V zásade je vnímaný pozitívne,“ povedal Géci.
Podľa Zarellu vzniká pri hodnotení očividný paradox. „Podniky tvrdia, že vo všeobecnosti sú spokojné so stavom svojich outsourcingových vzťahov, no vzápätí z rukáva vysypú zoznam problémov, ktoré ich dosť ovplyvňujú,“ povedal.
Jedným z výsledkov prieskumu je aj to, že štyri z piatich firiem nevedeli presne určiť náklady na výber externého poskytovateľa činností.
Pri výbere partnera nie sú náklady pre firmy najdôležitejšie. Podľa prieskumu spoločnosti Accenture z roku 2004 pozerajú firmy najprv na skúsenosti a schopnosti budúceho dodávateľa služieb. Na druhom mieste je flexibilita a cena za služby je až tretia.
Niektoré služby je lepšie robiť vo vlastnej réžii
Slovenské firmy, ktoré denník SME oslovil, si výhodnosť outsourcingu preverujú. „Analýzy nám potvrdili, že niektoré činnosti je efektívnejšie nezastrešovať vlastnými zdrojmi. Sú však aj činnosti, pri ktorých je pre nás výhodnejšie využiť vlastný potenciál,“ povedala hovorkyňa ČSOB Marta Krejcarová. Banka sa rozhodla nevyužívať externú firmu napríklad na zákaznícke centrum. Na druhej strane využíva outsourcing pri tlači výpisov, vkladaní zásielok do obálok či údržbe a prevádzke budov.
Možnosti outsourcingu analyzuje aj Tatrabanka. „Väčšinu procesov si zabezpečujeme vlastnými zdrojmi, ale neustále skúmame aj niektoré možnosti outsourcingu,“ povedala jej hovorkyňa Terézia Copláková.
Outsourcing sa dá využiť aj pri autách
Firmy nechcú veľmi hovoriť o konkrétnych činnostiach, ktoré pre nich robia iné firmy.
Medzi najvyužívanejšie prípady outsourcingu u nás patrí podľa riaditeľa outsourcingových služieb spoločnosti Siemens Juraja Hupku prenájom firemných priestorov či správa firemného autoparku. Siemens patrí medzi dodávateľov služieb iným firmám.
Ďalšími službami sú napríklad hromadná tlač alebo správa informačných systémov. Objednávateľ sa nemusí starať napríklad o pravidelnú modernizáciu či obstarávanie nových zariadení.
Záujem o outsourcing bude podľa prieskumu KPMG ďalej rásť. Takmer 90 percent firiem totiž tvrdí, že budú udržiavať alebo zvyšovať úroveň svojich kontraktov.