BRATISLAVA 15. marca (SITA) - Sieť cestných komunikácií na Slovensku v súvislosti s plánovaným zavedením elektronického výberu mýta pre vozidlá nad 3,5 tony od začiatku roka 2009 by mala byť k tomuto termínu nevyhnutne spoplatnená v celkovej dĺžke 2 479 kilometrov a v optimálnom prípade v rozsahu 4 464 kilometrov. Vyplýva to zo zverejnenej štúdie o rozsahu a dopadoch spoplatnenia ciest, ktorú vypracoval kolektív expertov z Katedry cestnej a mestskej dopravy na Fakulte prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov Žilinskej univerzity pod vedením prof. Jozefa Gnapa. K plánovanému termínu dostavby siete diaľnic v roku 2017 má nevyhnutný rozsah spoplatnenia dosahovať 3 669 kilometrov a optimálny rozsah 5 654 kilometrov.
Predpokladaný ročný príjem z mýtneho v prvom roku jeho elektronického výberu by mohol podľa spomínanej štúdie dosiahnuť pri nevyhnutnom rozsahu spoplatnenia ciest výšku 4,39 mld. Sk a pri dlhšom, optimálnom rozsahu spoplatnenia 5,714 mld. Sk. Ročný príjem na jeden kilometer spoplatnenej infraštruktúry by tak predstavoval v oboch prípadoch 1,77 mil. Sk a 1,28 mil. Sk. Z uvedených predpokladaných príjmov v roku 2009 by sa mohlo postaviť 11,7 kilometra alebo 15,2 kilometra diaľnic. Tieto výpočty vychádzajú z deklarovaných rámcových nákladov na výstavbu diaľničnej infraštruktúry v objeme 250 mil. Sk/kilometer pre diaľnice na rovinatom teréne, 500 mil. Sk/kilometer pre diaľnice v hornatom teréne s mostmi, nadjazdmi a 1 mld. Sk/kilometer pre diaľničný tunel.
V horizonte desiatich rokov od zavedenia elektronického výberu mýta by sa ročné príjmy mohli v roku 2018 zvýšiť pri nevyhnutnom rozsahu spoplatnenia na 5,44 mld. Sk a spolu za desať rokov by mali dosiahnuť sumu 49,2 mld. Sk. Malo by to vystačiť na výstavbu 131 kilometrov diaľnic. Pri optimálnom rozsahu spoplatnenia by sa príjmy z mýtneho zvýšili v roku 2018 na 7,02 mld. Sk a celkom by predstavovali objem 63,7 mld. Sk. V tomto prípade by sa mohlo z týchto peňazí postaviť 169,7 kilometra diaľnic.
Nevyhnutný aj optimálny rozsah spoplatnených komunikácií predpokladá v roku 2009 s diaľničnými úsekmi v dĺžke 408 kilometrov. V oboch prípadoch štúdia počíta aj s rovnakou dĺžkou 156 kilometrov spoplatnených ciest pre motorové vozidlá (rýchlocesty). Na cestách I. triedy je nevyhnutný rozsah spoplatnenia 1 767 kilometrov a optimálny rozsah 2 749 kilometrov, na cestách II. triedy 148 alebo 1 151 kilometrov. V roku 2017 po plánovanej dostavbe siete diaľnic by mali byť spoplatnené podľa oboch scenárov diaľnice v rovnakej dĺžke 660 kilometrov a cesty pre motorové vozidlá v dĺžke 1 094 kilometrov. Cesty I. a II. triedy by mali zostať spoplatnené v tej istej dĺžke ako v roku 2009.
Elektronické mýto by malo mať podľa autorov štúdie zanedbateľný vplyv na ceny tovarov, ktorý konečný spotrebiteľ prakticky ani nepocíti. Napríklad cena dvojlitrovej fľaše Coca Coly sa môže zvýšiť vplyvom mýtneho maximálne o 0, 314 Sk za fľašu. Pri tovaroch prepravovaných iba regionálnou dopravou má byť dopad ešte nižší. cena 1,5 kilogramu chleba by sa zvýšila vplyvom mýtneho o tri haliere.