Bratislava 16. marca (TASR) - Produkcia sektora autokomponentov v Indii vzrástla zo 4,47 miliardy USD v rokoch 2001 až 2002 na 10 miliárd USD v rokoch 2005 až 2006. Vyplýva to z informácií Združenia indických výrobcov autokomponentov (ACMA).
India sa tak stáva jedným z najatraktívnejších automobilových trhov a má tendencie stať sa hlavnou zásobárňou autokomponentov. Obrovský rast tohto sektora sa odzrkadľuje v raste investícií, ktoré v rokoch 2005 až 2006 dosahovali už 4,4 miliardy USD, v prepočte 113 miliárd SKK, oproti 2,3 miliardy USD v rokoch 2001 až 2002.
Vývoz autokomponentov z Indie vzrástol zo 760 miliónov USD v rokoch 2002 až 2003 na odhadovaných 1,8 miliardy USD v rokoch 2005 až 2006. Do roku 2015 by mohol dosiahnuť 20 až 25 miliárd USD. Hlavnými vývoznými destináciami boli v rokoch 2005 až 2006 Európa s 36 %, Severná a Južná Amerika s 26 %, Ázia s 16 %, Afrika s 10 % a Blízky východ rovnako s 10 %. V priebehu 3 až 5 rokov očakáva väčšina producentov približne 15 % zisku z vývozu.
Indický automobilový trh vzrástol z 5,22 milióna USD v rokoch 2001 až 2002 na 8,91 milióna USD v rokoch 2005 až 2006. V súčasnosti tu pôsobí 12 výrobcov osobných áut, 5 výrobcov viacúčelových vozidiel, 9 výrobcov nákladných áut, 12 výrobcov motocyklov, 4 výrobcovia trojkolesových vozidiel a 5 výrobcov motorov. Zahŕňa to svetové koncerny ako General Motors, Ford, Toyota, Honda, Hyundai a Fiat. Trh je však veľmi roztrieštený. Z takmer 6 400 firiem, je iba 6 % organizovaných a zvyšných 94 % tvoria malé, neorganizované firmy. Podľa pridanej hodnoty sa organizované firmy na produkcii sektora podieľajú takmer 77 %.
Automobilová výroba vzrástla z 4,8 milióna vozidiel v rokoch 2000 až 2001 na 9,7 milióna v rokoch 2005 až 2006. Predaj na domácom trhu v rovnakom období taktiež stúpol z 4,6 milióna na 8,9 milióna áut. Konkrétne, výroba nákladných automobilov v Indii vzrástla z 156 706 v roku 2001 na 391 078 jednotiek v rokoch 2005 až 2006. Hlavné trendy na podporu tohto sektora sú rozvoj prístavov a diaľnic, stavebníctva a poľnohospodárskej produkcie. V rokoch 2001 až 2002 sa vyrobilo v krajine 0,68 osobných a úžitkových automobilov a 1,14 milióna v rokoch 2005 až 2006. Rast príjmovej hladiny v Indii vedie k postupnému prechodu na drahšie modely áut v každom segmente.
India predstavuje 2. najväčší trh dvojkolesových vozidiel na svete. Ich výroba vzrástla z 3,76 milióna v rokoch 2000 až 2001 na 7,6 milióna kusov rokoch 2005 až 2006. Motocykle predstavovali 82,4 % domáceho predaja dvojkolesových vozidiel.
Vývoz stúpol výrazne z 184 680 vozidiel v rokoch 2001 až 2002 na 806 494 v rokoch 2005 až 2006. Európa je najväčším dovozcom osobných áut z Indie, kým africké štáty dovážajú predovšetkým autobusy a nákladné vozidlá. Región ASEAN je najväčším odberateľom dvojkolesových vozidiel.