Bratislava 20. marca (TASR) - Odvetvie stavebníctva SR v roku 2006 vykázalo tržby z predaja vlastných výrobkov a služieb 224 miliárd Sk. Najvyššie tempo rastu stavebnej produkcie oznámili Bratislavský, Žilinský a Košický samosprávny kraj, čomu výrazne napomohla realizácia dopravných projektov. V produktivite práce v odvetví viedol Bratislavský kraj a v zamestnanosti Žilinský kraj.
"Boom stavebníctva na Slovensku bude pokračovať. Signalizuje to aj stavebná produkcia v januári 2007, keď medziročne vzrástla o 24 %," povedal prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska (ZSPS) Ján Majerský na Partnerskom dni, ktorá sa dnes konal na stavebnom veľtrhu Coneco v Bratislave.
Kým pred rokom 1989 podiel stavebníctva na tvorbe HDP Slovenska tvoril 8 až 11 %, v roku 2005 len asi 6 %, ale vlani už 8,9 %. Na stavebnej produkcii síce podiel veľkých podnikov predstavuje jednu štvrtinu, významnú úlohu však podľa Majerského zohrávajú malé firmy a živnostníci, a to aj z hľadiska zamestnanosti.
Minister výstavby Marian Janušek vo svojom príspevku upozornil na vplyv hospodárskej politiky štátu na celkové investície v roku 2007 do oblasti verejných zákaziek, výstavby dopravných komunikácií a bytov, najmä nájomných a štartovacích pre mladé rodiny do 35 rokov. Okrem zdrojov zo štátneho rozpočtu sa budú využívať aj eurofondy na obnovu a regeneráciu sídiel (vrátane panelákov). Z fondov EÚ by mohla SR dostať na tento účel 4 miliardy Sk na roky 2007 až 2013, čo pomôže na obnovu asi 42 000 bytov. Janušek vyzval samosprávy, aby sa zapojili do obnovy komplexného programu obnovy obytného prostredia.
Ak sa má zdynamizovať výstavba diaľnic a rýchlostných ciest (RC), ale aj obnova železničného parku SR, musia sa prijať nové právne normy, ktoré urýchlia vyvlastňovanie a prípravu pozemkov a nedovolia, aby 12 rokov od vytýčenia trasy komunikácie nastúpil na terén bager. Chceme tento čas skrátiť na 2,5 až 3 roky od vydania územného povolenia, povedal v príhovore minister dopravy Ľubomír Vážny. Zároveň, dodal, ide o dosiahnutie zlacnenia realizácie infraštrukturálnych projektov. Príprava pozemkov, ich vyvlastňovanie pre dopravné stavby, ako aj financovanie v ostatných rokoch idú podľa neho pomaly a vadia nielen motoristickej verejnosti, ale aj preprave tovarov a nákladov. V súčasnosti je na Slovensku funkčných 330 km diaľnic a 130 km RC, do roku 2010 je v pláne vybudovať 470 km diaľnic a 170 km RC. Na financovanie projektov v rámci navrhnutého operačného programu Doprava sa má na 7 rokov vynaložiť 3,8 miliardy EUR. Zásobník projektov však bude väčší, aby sa tieto zdroje dokázali efektívne a všetky vyčerpať, dodal Vážny.