Praha 26. marca (TASR) - Ešte v prvej polovici 90. rokov platilo, že Česko je cyklistická veľmoc. Potom však začal domácich výrobcov ničiť lacný dovoz z Ázie.
Karta sa však obracia. A nejde len o obľubu bicyklov, pri ktorých Česko dlho patrí k európskej špičke, ale o renesanciu samotnej výroby. Stále viac českých značiek dáva prednosť montáži v Česku a na Morave. Dôvodom je zavedenie antidumpingového cla na dovoz zmontovaných bicyklov z Číny a Vietnamu.
Zatiaľ čo v 90. rokoch česká produkcia bicyklov klesala a v roku 2002 sa počet vyrobených bicyklov podľa štatistického úradu dokonca zastavil na 50 000 kusoch, vlani už bolo toto číslo podľa oslovených firiem približne šesťnásobné. Naposledy sa v Česku vyrobilo viac ako 300 000 bicyklov v roku 1998.
Ochrana domáceho trhu začala platiť vstupom Česka do Európskej únie a ako jedno z mála podobných opatrení splnila účel.
"Predtým sa žiadny výrobca dlho neudržal. Firmy síce vznikali, ale rýchlo končili," hovorí majiteľ značky Amulet Richard Žák, ktorý si dáva svoje bicykle vyrábať v moravskej Studénce u firmy 4Ever.
V prípade zrušenia ochrany trhu by mohli prežiť iba malé firmy, ktoré sa špecializujú na drahé bicykle. Antidumping umožnil návrat masovosti.
Informoval o tom český denník Mladá fronta dnes.