Bratislava 28. marca (TASR) - Indikátor dôvery v maloobchode na Slovensku má od začiatku roka 2007 klesajúcu tendenciu. Podľa podnikového konjunkturálneho prieskumu Štatistického úradu SR sa v marci medzimesačne znížil o ďalšie dva body. Na tomto vývoji sa podieľajú hodnotenia súčasnej i očakávanej ekonomickej situácie.
Súčasnú podnikateľskú situáciu na základe prieskumu označila tretina respondentov ako dobrú. Najvyšší podiel pozitívnych hodnotení je v sektore širokosortimentných predajní, ide o obchodné domy, supermarkety, zásielkový obchod, ďalej v predaji motorových vozidiel, textilu, odevov a obuvi. Výsledné saldo je po očistení údajov od vplyvu sezónnosti nižšie o tri percentuálne body. Relatívne najviac pesimistických hodnotení je od respondentov predaja zariadení pre domácnosti. Saldo zásob v marci sa medzimesačne znížilo o tri body a 85 % respondentov hodnotí ich úroveň ako primeranú sezóne. So zvyšovaním požiadaviek na dodávateľov počíta 65 % respondentov z podnikov a takmer tretina so zmenami neuvažuje. Výsledné saldo je po očistení od vplyvu sezónnosti oproti ostatnému mesiacu vyššie o dva percentuálne body (p.b.).
Zo sektorového hľadiska budú podľa názoru respondentov požiadavky zvyšovať najmä predajcovia textilu, odevov, obuvi, potravín, nápojov a tabaku. So znižovaním uvažujú len tri percentá respondentov. V hodnotení očakávanej podnikateľskej situácie je saldo v porovnaní s ostatným mesiacom nižšie o šesť bodov. Optimistické prognózy sú najmä od respondentov predaja textilu, odevov, obuvi, neelektrického zariadenia pre domácnosti a ostatného maloobchodu. Saldo zamestnanosti je v porovnaní s februárom nižšie o tri body. So znižovaním počtu zamestnancov uvažujú najmä respondenti predaja potravín, nápojov a tabaku, so zvyšovaním predajcovia zariadení pre domácnosti a ostatného maloobchodu. Zamestnanosť bude rásť hlavne v Bratislavskom a Košickom kraji, znižovať sa bude predovšetkým v Banskobystrickom kraji.
V sledovanom období respondenti vo vývoji maloobchodných cien očakávajú rast. Saldo v marci medzimesačne vzrástlo o 6 p. b. Rast cien sa očakáva najmä v sektore predaja potravín, nápojov, tabaku a ostatného maloobchodu, znižovanie v sektore predaja zariadení pre domácnosti. Medzi faktory, ktoré obmedzujú rast maloobchodného predaja, zaradili respondenti predovšetkým konkurenciu, a to 35 %, nízky dopyt s podielom 16 %, legislatívu 13 % a nedostatok kvalifikovaných zamestnancov 12 %. Poradie dôležitosti obmedzujúcich faktorov je v jednotlivých sektoroch rôzne. Konkurenciu ako obmedzujúci faktor označujú respondenti všetkých sektorov okrem širokosortimentných predajní a ostatného maloobchodu, kde je najvyšší podiel respondentov, ktorí nemajú so zvyšovaním obratu problémy. Vplyv konkurencie pociťujú najvýraznejšie respondenti predaja potravín a motorových vozidiel. Čoraz väčší počet respondentov má problémy s nedostatkom kvalifikovaných zamestnancov. Tento faktor je významný najmä u respondentov predaja zaradení pre domácnosti, textilu, odevov, obuvi a motorových vozidiel. Problémy so zvyšovaním obratu nemá 13 % respondentov. Z územného hľadiska sú to najmä respondenti z Bratislavského kraja, z veľkostného hľadiska respondenti s 50 až 99 zamestnancami.