Uvádza sa to v analýze vplyvu zavedenia kapitalizačného dôchodkového piliera na hospodárenie Sociálnej poisťovne (SP) s výhľadom do roku 2010. Z dlhodobého hľadiska bude zavedenie dvojpilierovej dôchodkovej výstavby podľa materiálu finančne neutrálne. "Efekt dvojpilierovej dôchodkovej výstavby však bude pozitívny, ak uvážime, že priemerná relatívna úroveň poskytovaných starobných dôchodkov z dvojpilierovej dôchodkovej výstavby bude vyššia ako v rýdzo priebežne financovanom dôchodkovom systéme," konštatuje ministerstvo práce a sociálnych vecí.
Ako sa ďalej uvádza v analýze, zavedenie dvojpilierového dôchodkového systému má na jeho priebežne financovanú časť dva finančné efekty. Prvým efektom, ktorý je nepriaznivý pre jeho bilanciu, je neustály odtok poistného do druhého, kapitalizačného piliera. "Druhý efekt, ktorý je priaznivý pre jeho bilanciu, spočíva v tom, že od okamihu, kedy začnú odchádzať do dôchodku poistenci, ktorí sú účastníkmi dvojpilierovej dôchodkovej výstavby, ich dôchodkové nároky v prvom, priebežnom pilieri sú zmenšené úmerne príspevkom, ktoré odviedli do druhého, kapitalizačného piliera," konštatuje ministerstvo.
Vytvorenie kapitalizačného dôchodkového piliera bolo podľa analýzy hlavným krokom k udržaniu dlhodobej finančnej stability povinného dôchodkového systému. "Bez jeho zavedenia by bilancia systému vykazovala v dlhodobom horizonte výrazné deficity, akumulácia ktorých by sa v budúcnosti stala výrazným ekonomickým bremenom s rozsiahlymi negatívnymi dopadmi na celkový ekonomický rast," uvádza sa v materiáli. Zavedenie kapitalizačného komponentu do dôchodkového systému sa podľa ministerstva prakticky okamžite prejavilo aj v znížení implicitného dlhu priebežne financovaného dôchodkového systému. "Takýto krok predstavuje rozhodujúci príspevok k zaisteniu dlhodobej udržateľnosti verejných financií," dodáva analýza.
Medzi navrhovanými opatreniami, ktoré by viedli k stabilizácii rozpočtu SP, sa pritom v analýze nachádza zníženie príspevkovej sadzby na starobné dôchodkové sporenie zo súčasných 9 % na 6 % hrubej mzdy sporiteľa, zavedenie dobrovoľnosti pri vstupe do druhého dôchodkového piliera, riešenie situácie sporiteľov, pre ktorých je kapitalizačný pilier nevýhodný, zrušenie platenia príspevkov do druhého piliera za poistencov štátu a poistencov SP, ako aj zrušenie platenia príspevkov do druhého piliera z fondu garančného poistenia.