New York 4. apríla (TASR) - Automobilová jar sa pre americké automobilky začala menej sľubne, ich odbyt sa v marci na domácom trhu výrazne znížil. Naopak, pozitívny vývoj zaznamenali ázijskí výrobcovia, ako aj nemecké automobilky s výnimkou značky Volkswagen.
General Motors (GM) v marci predal medziročne o 4,2 % menej áut (365 400), odbyt Fordu klesol medziročne o 9 % na 265 000 predaných vozidiel a predaj áut značky Chrysler, americkej dcéry koncernu DaimlerChrysler, sa znížil o 5 % na 206 400.
V postupe smerom vpred na najväčšom svetovom automobilovom trhu pokračovali japonské automobilky Toyota, Honda, Nissan a juhokórejské Hyundai a Kia. Toyota v marci predala v USA takmer 243 000 vozidiel (+ 7,7 %). Na vytlačenie Fordu z pozície dvojky to síce nestačilo, ale môže sa to stať v priebehu tohto roka. Trhový podiel amerických výrobcov GM, Ford a Chrysler bol v marci na úrovni už iba niečo viac ako 51 %.
Milióny Američanov budú mať možnosť obdivovať najnovšie modely a koncepty na blížiacom sa autosalóne v New Yorku, čo sa momentálne javí byť výhodné iba pre automobilky z Ďalekého východu a nemeckých výrobcov luxusných vozidiel. GM, Ford a Chrysler sa naopak stále koncentrujú na sanáciu obchodu v USA, ktorý im spôsobuje miliardové straty. Na obchody Chrysleru a náladu zamestnancov tlačí aj neistota okolo možnej zmeny vlastníkov koncernu.
Nemeckí výrobcovia áut uzavreli marcové obchody v USA s relatívne dobrou bilanciou. Odbyt áut značky Audi, Porsche, Mercedes-Benz a BMW sa zvýšil. Výrazný prepad predaja zaznamenal koncern VW so svojou hlavnou značkou.
Odbyt automobilky Mercedes-Benz vzrástol medziročne o 1 % na rekordných 21 600 predaných vozidiel. Audi predovšetkým vďaka novému modelu Q7 a dobrému odbytu modelu A4 predalo v marci viac ako 8 000 áut (+ 14,7 %). Odbyt koncernu Volkswagen sa v porovnaní s marcom 2006 znížil o 16,3 % na 17 400 vozidiel.
Nemecká automobilka Porsche predala v USA 3 300 áut (+ 3 %), pod čo sa podpísali športové automobily, zatiaľ čo odbyt prepracovaného terénneho vozidla Cayenne sa znížil. Predaj áut značky BMW v marci na americkom trhu vzrástol o 2,2 % na takmer 29 000. Zatiaľ čo značka BMW zaznamenala nárast predaja o 3,4 %, odbyt automobilov Mini sa zhoršil o 5,1 %.
Celkovo domáci, ako aj zahraniční výrobcovia predali v marci v USA o niečo viac ako 1,5 milióna áut (+ 1 %). Odbyt za celý rok by mal podľa expertov z Wall Street zostať na nezmenenej minuloročnej úrovni 16,5 milióna vozidiel.
Informovala o tom tlačová agentúra DPA.