Košice 13. apríla (TASR) - Dlho očakávaná výstavba rýchlostnej komunikácie R4 z Košíc na slovensko - maďarský hraničný priechod v Milhosti v okrese Košice - okolie by sa podľa ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií Ľubomíra Vážneho mohla začať v roku 2009 s termínom ukončenia na jeseň 2010.
Rýchlostná komunikácia umožní napojenie Slovenska na diaľničný systém na maďarskej strane a prispeje k rozvoju celého regiónu. Vážny počas dnešného pracovného výjazdu do Košického samosprávneho kraja (KSK) však pripomenul, že podmienkou na dodržanie termínov je podpísanie medzivládneho memoranda s Maďarskom, kde by sa zladili termíny výstavby i parametre stavby.
Trasa na slovenskej strane je už vyriešená. Náklady na výstavbu približne 15-kilometrového úseku budú vyše 3 miliardy Sk. Podľa Vážneho to nie je veľa, pretože stavať sa bude na rovnom úseku, na zelenej lúke. "Nie je tu ani technický ani finančný problém, pretože táto cesta je zahrnutá v zásobníku projektov v operačnom programe Doprava," uviedol minister. Podľa jeho slov sa čaká už len na schválenie Národného strategického referenčného rámca, aby sa mohlo čerpať z európskych fondov.
Vážny na pracovnom stretnutí s predsedom KSK Zdenkom Trebuľom prerokoval aj ďalšie zásadné problémy rozvoja dopravnej infraštruktúry kraja a harmonizácie verejnej osobnej dopravy, vrátane výstavby úseku diaľnice D1 a rýchlostnej cesty R2 Tornaľa - Košické Olšany. Za rozhodujúci považuje minister v tejto súvislosti pilotný projekt Plán dopravnej obslužnosti KSK, ktorý je kľúčom k pripravovanému preneseniu regionálnych kompetencií aj v železničnej osobnej doprave na vyššie územné celky.
Rezort podľa Vážneho ďalej urobí maximum pre to, aby sa začal v meste a kraji realizovať ďalší významný projekt integrovaného dopravného systému koľajovej dopravy KORID, ktorým sa prepoja električkové železnične trate so železnicou. Košice pritom využijú svoju jedinečnú výhodu, že jeho električkové trate sú rovnakého rozchodu ako železničné. Celková investícia do 8 stavieb predstavuje vyše 2,8 miliardy Sk, pričom viac ako polovicou by sa na nej malo podieľať mesto a kraj a zvyškom železnice a MDPT SR.
Vážny prisľúbil pomoc pri prekategorizovaní terajšej rýchlostnej komunikácie z Košíc do mestskej časti Košice - Šaca na cestu I. triedy. O túto zmenu sa usilujú už dlho občianske združenia, aby komunikáciu mohli využívať aj cyklisti na cestu do práce v U.S. Steel i na turistiku. "Dohodli sme sa, že sa dohodneme," povedal Vážny na margo požiadavky.
Minister ďalej informoval, že Košice budú mať prioritu pri výstavbe 1 zo 4 terminálov intermodálnej dopravy. "Na tento projekt je vyčlenených zhruba 1,2 miliardy Sk z európskych fondov a cieľom je, aby začal slúžiť v roku 2012," uviedol minister.
Podľa predsedu KSK vznikne v budúcnosti z tohto územia dopravný uzol, v ktorom sa spoja všetky typy dopravy a Košice sa stanú významným dopravným centrom aj smerom na východ. "Usilujeme o to, aby sa vyrovnávali regionálne rozdiely aj v dopravnej infraštruktúre," dodal.