Bratislava 16. apríla (TASR) - V marci 2007 sa spotrebiteľské ceny na Slovensku podľa harmonizovanej štatistiky Európskej únie (EÚ) v porovnaní s marcom 2006 v úhrne zvýšili o 2,1 %. Oproti februáru boli vyššie o 0,1 %.
V medziročnom porovnaní najviac vzrástli v marci 2007 ceny alkoholických nápojov a tabaku, a to o 5,7 %. Najviac klesli ceny v doprave, o 2,5 %. Oproti februáru 2007 vzrástli v marci 2007 najviac ceny alkoholických nápojov a tabaku, dopravy a ceny v kategórii hotely, kaviarne a reštaurácie, zhodne o 0,3 %. Klesli ceny potravín a nealkoholických nápojov, rekreácia a kultúry a v kategórii nábytok, vybavenie domácnosti a bežná údržba domu, o 0,1 %.
Vyplýva to z dnes zverejnených údajov Štatistického úradu (ŠÚ) SR, porovnateľných v rámci krajín EÚ.
Podľa národnej štatistiky, ktorú zverejnil ŠÚ SR minulý týždeň, vzrástli ceny v marci medziročne o 2,7 % a oproti februáru sa nezmenili.
V marci 2007 v porovnaní s februárom 2007 podľa harmonizovaných údajov najviac vzrástli ceny alkoholických nápojov a tabaku, dopravy a ceny v kategórii hotely, kaviarne a reštaurácie, zhodne o 0,3 %. Ceny rozličných tovarov a služieb a v segmente bývanie, voda, elektrina, plyn a iné palivá klesli o 0,1 %. Oproti februáru sa v marci nezmenili ceny v 4 segmentoch: odevy a obuv, zdravotníctvo, pošty a telekomunikácie a vzdelávanie. Medzimesačne klesli ceny potravín a nealkoholických nápojov, rekreácia a kultúry a v kategórii nábytok, vybavenie domácnosti a bežná údržba domu, zhodne o 0,1 %.
V marci 2007 sa v porovnaní s marcom 2006 najviac zvýšili ceny alkoholických nápojov a tabaku, a to o 5,7 %. V medziročnom porovnaní o 3,8 % zdraželo vzdelávanie. V ostatných segmentoch bol medziročný rast cien v rozpätí od 3,7 do 0,3 %. Tretí najväčší medziročný nárast, o 3,7 %, zaznamenali ceny v zdravotníctve. V medziročnom porovnaní zdraželi v marci 2007 potraviny a nealkoholické nápoje o 3,6 %, hotely, kaviarne a reštaurácie o 3 %, rozličné tovary a služby o 2,7 %, bývanie, voda, elektrina, plyn a iné palivá o 2,6 %, rekreácia a kultúra o 1,4 %, odevy a obuv o 1,1 % a kategória nábytok, vybavenie domácnosti a bežná údržba domu o 0,3 %. V porovnaní s marcom 2006 sa v marci 2007 najviac znížili ceny v doprave, o 2,5 %. Klesli aj ceny v kategórii pošty a telekomunikácie, a to o 1,7 %.
Harmonizované indexy spotrebiteľských cien sa začali zostavovať s cieľom zabezpečiť porovnateľnosť indexov spotrebiteľských cien jednotlivých krajín v rámci EÚ. Zároveň sú základom pre výpočet Európskeho indexu spotrebiteľských cien a Indexu spotrebiteľských cien európskej ekonomickej oblasti. Rozdiel medzi harmonizovanými domácimi údajmi spočíva v komoditách zahrnutých do spotrebného koša. Spotrebný kôš harmonizovaného indexu spotrebiteľských cien totiž na rozdiel od koša domáceho indexu rastu cien zahŕňa tovary, ktoré sú obchodované minimálne v dvoch krajinách EÚ.